Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eqt
#1337451
Hej,

köpte nyligen två par nya däck till min Volvo S60 D4 VEA -15. Framdäcken var rejält utgångna så de byttes ut och de äldre bakdäcken (med bra djup) fick åka på framvagnen för att ge plats åt de nya där bak.

Hade tidigare Pirelli P Zero Rosso 245/40R18 runt om men nu sitter det Michelin Pilot Sport 4 245/40R18 bak istället.

Resultat:
• Efter däckskiftet så har man kunnat höra en stark tumlande ton som börjar höras vid 36 km/h och upphör (eller planas ut i ett ständigt ljud?) strax efter 45 km/h.
En ton med sån frekvens att den går att höra med nästan högsta volym i högtalarna. Jag har även noterat små rattvibrationer i hastigheter över 100 km/h.

• Nästa punkt må vara inbillning, eller inte. Men jag upplever bilen som osäker vid körning i högre hastigheter, jämfört med innan (trots de slitna Pirelli-däcken fram).
Det känns som att bilen inte riktigt hänger med. Jag har svårt att förklara känslan mer utförligt än att den vid minsta vägimperfektion beter sig otroligt demonstrativ. Vid kurvor så känns styrningen off, som att den vill in mer i kurvan än vad jag svänger och det resulterar i en vinglig känsla.

Jag vet inte om mina två noteringar härrör ett och samma problem - men jag tänkte att jag ställer frågan där kunskapen finns.

Om det spelar någon roll så är min mätarställning c:a 10 000 mil och bilen är av modellen R-Design. Behövs någon mer information så hojta till!

Tack på förhand, eqt
Användarvisningsbild
av Cotag
#1337480
Spontant så hade jag skiftat hjul fram och bak, försvinner oljudet så känns problemet med ljudet lokaliserat.
Du har inte av misstag ändrat rotationsriktning på något hjul, speciellt de redan körda?

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]