- ons 11 sep 2019, 18:00
#1336794
Jag tror dom flesta Volvo VCC RBS0-2AE-klassade oljorna också uppfyller ACEA C5.
Enda anledningen till den tunna oljan är att minska bränsleförbrukningen.
Men att smörja balansaxelpaket med den oljan, utan tryck, tror jag helt enkelt inte på. T.ex. Saab hade ju trycksmorda balansaxlar drivna med kedja.
mortimer skrev: ↑tis 10 sep 2019, 20:27 C3/C5 oljor är väl inget man har numera i moderna motorer. Mig veterligen är det A5/B5 klassade.Nja, ACEA C3 är nog en av dom mest använda oljorna idag. C5 är ACEAs senaste spec, kom i ACEA 2016.
Spontant känns siffran 20 i 0W/20 väldigt låg; lite lägre temp område men stabilare än en med brett spektra, t.ex 5W/50
Anledningen bakom till varför Volvo valt 0W/20 låter jag någon annan svara på och ge sin tolkning på.
Jag tror dom flesta Volvo VCC RBS0-2AE-klassade oljorna också uppfyller ACEA C5.
Enda anledningen till den tunna oljan är att minska bränsleförbrukningen.
Men att smörja balansaxelpaket med den oljan, utan tryck, tror jag helt enkelt inte på. T.ex. Saab hade ju trycksmorda balansaxlar drivna med kedja.