Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1332798
Bilen är en XC70 anno 2003.

När jag var ute och körde idag började det plötsligt bröla/gurgla/morra väldigt starkt från nånstans mitt på torpedväggen under/framför instrumentbrädan ungefär. Det höll på från och till i någon minut och jag körde av motorvägen så fort det gick.

Jag öppnade huven för att se vad det kunde vara (min första tanke var att det var hål i avgassystemet nånstans långt fram, oljudet påminde en del om hur det brukar låta) och såg direkt att AC-röret mellan torpedvägg och kompressor var täckt av is. Jag stängde av AC:n och körde vidare och har inte hört nåt mer sedan dess.

Jag har googlat lite och förstått att om evaporator-tempgivaren är paj så kan det leda till att systemet fryser. Har ju även märkt den sista tiden att det inte kommer någon luft ibland fastän fläkten går för fullt, det är väl ett annat symptom som pekar i den riktningen?

Min fråga nu är, ska jag byta tempgivaren (det är väl den som sitter vid pedalerna) eller ska jag lämna in bilen för säkerhets skull?

Var det kanske något som gick sönder när AC:n lät så förskräckligt?

/Andreas
#1332828
Det är fulltmöjligt att tempgivare på evaporatorn är paj, med den kan man lätt kolla med lämpligt avläsningsutrustning. Är inte den då kan det vara expansions ventilen som strular och kanske därför du hörde oväsen då den sitter i princip i torped väggen.
#1332915
Man kan mäta tempgivaren med multimeter, så den reagerar på tempersturändring. Ohm på multimetern och sen typ andas på thermistorn längst ut på tempgivaren så ska ohmtalet ändras. Om jag minns rätt låg det runt 2500ohm i rumstemp på min riktiga. Den trasiga jag hade var runt 600 och ändrades knappt när jag värmde/kylde den.

Sen kan ju tex kompressorn tagis skada av att det fryst igen för mkt och kört länge med det. Men när jag hade is på rören var det bara att byta tempgivaren uppe jämte pedalerna. Köpte en billigt från skroten.
#1337478
Japp, har nu bytt tempgivaren och kört en vecka och AC:n fungerar nu utmärkt!
Tidigare har AC antingen varit på (väldigt kallt) eller av men nu går det faktiskt att ställa in lite lagom kallt eller varmt.

Är väldigt lätt att byta givaren. Man lossar plastsjoket ovanför förarens fötter där det sitter en liten belysning, sitter med två skruvar.
Sedan sitter det en liten vit plastbehållare till höger om pedalstället ovanför pedalerna in mot mittkonsollen.
I den plastburken sitter tempgivaren instucken och man ser ett grönt kontaktstycke som är instoppat i givaren som är vit.
Lossa kontaktstycket, dra ut givaren, stoppa in den nya och tryck tillbaks kontaktstycket, gick på 5 minuter!

mvh

Andreas

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]