Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anna88
#1337404
Hej,
Har en Volvo S80 2,5 T årsmodell 2007. Automat, bensinare.

Bilen har krånglat av och till de senaste 2,5 åren. Ryckig gång, som yttrar sig som flera rejäla hugg vid acceleration (landsväg/motorväg). Oftast krånglas det som mest vid 2000 varv. Står man still (växeln i P eller N) och varvar upp rycker den också runt 2000 varv, avtar sedan vid 2300.

Annars smårycker den i jämn fart (oftast då man kör över 80 km/h). Varvet och hastigheten sjunker då ej, men det känns som att bilen sackar (dvs. förlorar kraft). Senaste månaderna har problemen tilltagit. Men de kommer och går, vissa dagar funkar bilen felfritt.

Oftast uppstår ovanstående när bilen är riktigt varm. Nu börjar jag misstänka att något är fel med motorstyrningen. Ni som haft problem med det, vilka symptom har uppstått? Och hur har verkstaden komma fram till det vid felsökning? Har just nu min bil på verkstad, så tar tacksamt del av alla erfarenheter!

(Magnetventil och bränslepump byttes ut i somras.)

/Anna
av halvgute57
#1337543
Sitter väl en styrenhet monterad på tanken,den kan jevlas.
Sen har jag varit med om att kablaget ovanför tanken blivit skavt och i värsta fall jordat mot gods med motorstörningar som följd..
av Millea
#1337612
Hej! Hade för ett par månader sedan en V70 2,5 T 2008 som jag felsökte på jobbet för driftstörningar och ryck.

Bilen kunde gå bra i flera dagar och sen helt plötsligt började den smårycka och ibland stannade den. Bilen startade alltid enkelt med kall motor men när bilen blivit varm så kunde den ibland inte startas om man stängt av den en stund. Kunden ville att jag skulle byta bränslepump eftersom det är ett känt fel och det gjorde jag. Efter det gick bilen ännu sämre och stannade oftare och oftare och blev till slut omöjlig att köra. De enda felkoderna jag fick var på felaktigt bränsletryck och laddtryck innan bränslepumpen bytes.

Jag monterade en ny bränsletrycksgivare och då gick den som den skulle - Pigg, ryckfri och har inte stannat en enda gång sedan dess . Även laddtrycksgivaren bytes som sitter i intercoolern , det är ett ganska vanligt att den blir dålig med tiden.

Jag vet inte i vilket skick din bil är i men det är ju viktigt att tändstift , filter , slangar med mera är i bra skick.

Börja med att läsa av felkoder på din bil , det är en bra början . Ryck kan bero på många orsaker.

Hoppas det kan vara bränsletrycksgivaren som krånglar för dig för den är lätt att byta och hyfsat rimligt pris.🙂. Lycka till!
Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]