- sön 15 sep 2019, 12:09
#1337405
Det osandet avtog sakta under veckor/månader (beroende på hur mycket du använder den).
Kan ha varit första uppstarten som rök då (det minns jag inget av men så kan den ju ha gått när jag körde då om det var kyligt - har du tillskottsvärme startar den vid kyligare väder typisch 10-15 grader eller något? Bilen verkar bestämma det där, beroende på motortemp e.t.c.).
Se till att köra sedan innan du testar igen så du inte drar slut på batteriet av alla tester =) Och när allt kallnat så testa igen en annan dag och stå kvar och kika. Det enda som eventuellt skall ryka är exakt i startögonblicket (men vi har inte ens då!) men inte mer än så.
En tjänstebil på jobbet bolmade som en borstbindare - man omgavs av tjock vit rök. Definitivt fel på den värmaren men den bilen är vi av med nu tack och lov. :-p
Ett tips:
Testa genom att direktstarta (via telefon exempelvis) vid olika temperaturer och känn efter vad som känns lagom för dig inne i kupén. Jag upplever att den brännar onödigt mycket när man kör tidsstyrt så kör oftast manuellt.
För mig så vid 5-10 grader ute så kanske 5 minuter, max 10.
Kring nollan så sisodär 10 minuter (är det mycket frost på rutorna så någon kvart).
Vid -10 så räcker det även där ofta med typ 20 minuter eller så. Man lär sig efter ett tag. Mitt mål är att motorn får förvärmning, att isen på rutorna tinar och att det är lite sådär inte svinkallt inne (blir ju fort varmt ändå när man kör) så sparar man ju såväl miljö som bränsle och batteri (drar väl uppåt cirka 6 dl/timme, mindre om den inte behöver gå på full effekt).
Batteri: Tänk att du bör köra ungefär lika länge (eller mer) som värmaren gått, så går den 30 bör du köra i 30. Går den 30 och du kör 20 och dagen efter går den 30 så tänk på att då försök kompensera till 40, alternativt snåla in lite på värmartiden. Då ökar du chansen för att batteriet kommer leva länge. Stödladda under vintern om du kan. Nu har jag en halvtimme enkel till jobbet och värmaren går sällan ens så länge men har ändå dragit på en ctek-laddare någon gång eller två i månaden under vintern för att hjälpa batteriet. Många minusgrader, värmare, all elförbrukning i bilen, start av motor, ... Ett tufft liv för ett batteri, och billiga är de ju inte.