Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av johnnype
#1337358
Den på första bilden med gul etikett är tillverkat 2004 så det borde väl vara bästa köpet!

Funkar till bilen gör det garanterat om man flyttar över mjukvaran från ditt gamla. Förutsatt att det "nya" spjället inte är defekt det också...
av Pekkasan
#1337400
Va bra, men även om den har motorkod: B5244S och den andra har samma kod min bilmotor: B5244S2
Och hur flyttar jag över mjukvaran?
Ursäkta mig men är ganska nybörjare att mecka just sådana fel, tror ni att jag själv klarar av bytet av spjällhuset.
Har kollat lite på youtube och vad jag har fått för svar här på forumet (som är faktiskt det bästa som hänt efter att hjulet uppfanns) är det svåraste just elkabeln som går bakom startmotorn. Måste bilen lyftas upp?

Stort tack återigen
av MickeM
#1337407
Beror lite på individen.

Men om du behöver lyfta bilen, är det inte mer än en domkraft klarar.
Eftersom du kanske är ovan:
Palla ALLTID upp bilen säkert för att slippa tragiska och hemska olyckor!
Hellre för mycket än för lite.
Bara domkraft duger INTE oavsett domkrafttyp.
Ta inte bort hjul om du inte måste, och lägg vinterhjulen under (eller liknande) om du saknar bra bockar eller har dåligt underlag.
Vad som helst är bättre att klämma sönder under nerramlande bil, än att själv fastna under.
Kanske avlida långsamt och smärtsamt under panik....
Usch!
Väl uppallad bil ska det vara. Då kan man jobba tryggt.

Det är inte svårt att byta gasspjäll på en utan turbo.
Sladdens irriterande dragning gör det onödigt omständigt. Dvs måste ner med fler saker som startmotorfästet, och kanske ev plastskydd under.
Men inte direkt svårt.

Har du tur, kan ju någon ha "åtgärdat" det vid startmotorbyte eller kanske gasspjället förut.
Användarvisningsbild
av johnnype
#1337426
Jag har själv bytt på två bilar och visst kan kabel vara väl intvinnad men ingen av dom krävde att jag lossade på något extra. Tog bara lite tid att tvinga kontakten genom några trånga utrymmen. Så gör inte större sak än vad det är att skruva loss det på 140/170hk motorerna!

Magneti marelli 2000-2004 passar på alla dessa 140/170 motorer. 2005+ är annat bosch spjäll väl, ev. samma typ som sitter på alla turbo bilar?

Mjukvara flyttas med program jag gjort och som går att hyra genom mig via PM, man måste ha egen dator och DiCE enhet.
av Pekkasan
#1337434
Va fint tack, det gav lite hopp igen. Måste man koppla loss plus kabeln från batteriet först. Det fanns en manual på Atech2 hemsida om hur man gör att bilen själv kalibrerar spjällhuset, skall man göra så. Bifogar en
61D32AAF-F87C-49CA-85BF-8B0DB625BD10.png
61D32AAF-F87C-49CA-85BF-8B0DB625BD10.png (175.06 KiB) Visad 408 gånger
av MickeM
#1337462
Obesevera att instruktionen gäller för Atec2 s renoverade/uppgraderade spjäll med deras egen mjukvara.

INTE ett spjäll flyttat från en bil till en annan.
Men många har framgångsrikt bytt till begagnat spjäll utan övrig åtgärd.
Men kalibrering/mjukvaruanpassning rekomenderas verkligen.

Ang sladdens dragning kan det skilja på V70N mot V70I.
Jag har faktiskt bara bytt på V70I och där gick den bakom startmotorn.
Antog V70N var helt lika på den punkten, som mycket annat, men det kanske skiljer.
"Johnnype" verkar säker på sin sak, och han har säkert rätt.
Det underlättar bytet betydligt i.s.f. :-)
av Arnold
#1337838
Ska du köpa ett begagnas spjäll så köp ett med gul etikett. Inte med vit etikett. Då riskerar du att få samma problem igen. Vid byte av spjäll är risken stor att man måste ladda ner ny programvara. Och har man kostat på det och sedan spjället är kass så är det surt. (Jag har aldrig hört talats om att man kan flytta programvaran från ett spjäll till ett annat, som sägs i inläggen ovan.) När du ska ta bort spjället kan du klippa kabeln så behöver du inte böka att lossa staget till startmotorn, om du inte ska lämna det som pant hos Atech. När du sedan monterar det nya spjället drar du kabeln framför motorn.
av Pekkasan
#1337840
Tack jag har beställt en begagnad med guletikett, och eftersom jag ville/vågade byta så bokade jag in bilen hos Volvo verkstad, ok det kostar en slant men är beroende av min kära V70 👍
Läste faktiskt att enda icke levande sak männen
har känslor för är faktiskt sin bil.
av MickeM
#1337859
Blev det verkligen billigare än renovering av befintliga för ca 4000kr?
Då är det nästan odödlig sedan med borstlös motor och induktiva givare.

Begagnat, är just begagnat.
Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]