Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andreas22
#1337364
Hej,

Tänkte byta bil till årsskiftet och jag går och velar något fruktansvärt angående vad det blir. Just nu lutar det åt en XC60 men har även funderat på en A6 och Q5, där den senare verkar mindre trolig.

Om det blir en XC60 blir det i prisklassen så billigt som möjligt (~190k - 220k) så länge den har dubbla pipor, automat, VOC och troligtvis D4 eller D5. Jag funderar dock på om det är värt att gå upp till de billigaste V90:orna på blocket, dvs ~250 och köpa en sådan? Är den nya generationen så pass mycket trevligare och bättre?

Jag undrar även vad ni tror om prisfallet på V90 jämfört med XC60 om jag behåller denna i cirka tre år. Förmodligen kommer V90 vara en väldigt dålig affär i jämförelse? Det som talar för XC60 är dels priset, dels förlusten vid försäljning och dels att vi gärna vill ha SUV. V90 är jävligt snygg och en helt ny generation.

Jag skulle helt enkelt vilja höra från er som bytt upp er från gamla generationen till nya och om ni tycker det är värt det. Värt att notera är att vi har en unge strax under året och det blir troligtvis en till så småningom.

Andreas
av Xanthopteryx
#1337393
Säkerhetsmässigt så: Nya bilmodellerna med generation 3 av city safety klår de gamla med generation 2 (och 1). Stort!

I övrigt så - tipsade en på jobbet om XC60 när det kom en ny, då reades nya bilar bort bra (hcn fick ner priset 80.000!) och han är skitnöjd.
Jag är nöjd med vår V90 så, egentligen handlar det väl om att provköra och känna tycker jag.
Och så spelar ju priset såklart roll, om du fyndar något bra. Tror prutmånen på gamla XC60 är bra mycket bättre än de nya som V90.
av pellemando
#1337540
innan valet föl på en V90 testade vi XC60, den är najs, men V90n är najsare. Sitter bättre, mer utrymme både där bak och i skuffen. Samt tystare

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...