NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BluePrint
#1336635
Hej forumet!

Jag har just köpt extraljus (3 st Hella Rallye 3003) till min V50 Classic 2012. Jag har dock ännu inte köpt några monteringsdelar till ljusen då jag är osäker på vad som är bäst. Jag har sett några videor på Youtube där de använder sådan hållare som man monterar bakom regskylten. Det är väl det jag framför allt tänker mig.

Men, i vissa videor så använder de popnitar i kofångarplasten (men den är ju böjd och hållaren är rak?), och i vissa videor använder de långa skruvar, skruvar igenom plasten, skumbalken och krockbalken t.ex. i
Dock är ingen av de videor jag hittat på en V50 utan snarare V70 av olika årsmodeller eller helt andra märken.

När det gäller kablar reläer etc. så hittar jag även här olika. I de olika videor jag hittat så använder de en reläsats som tjuvar ström från ena helljuset. Men i en instruktion på https://accessories.volvocars.com/Insta ... t/V50_2012 säger att man ska använda sig av plats 15 i säkringsboxen och massa pill med säkringarna inne i kupén.

Så jag har två frågor:

1. Popnita i plasten eller dra längre skruvar in till krockbalken?
2. Tjuva ström från helljuset till reläsats eller försöka använda plats 15 och allt det andra?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av HCP
#1337356
Jag köpte expanderbult, såna man använder till gipsvägg inomhus där det blir en stor rosett bakom, rostfria och bombarderade typ 8st rakt genom plasten. Så den sitter bara i plasten men jag som väger 130kg kan stå på den utan att den rör sig över huvud taget.
Jaja, det vibrerar lite i 120 om det är dåligt väglag, men ska peta dit lite stabilisatorstag :)
Jag testade dra bult rakt i balken på min, men hittade aldrig tillräckligt långa självborrande 10cm+ (V50 -05) så jag orkade aldrig montera ner fronten.

Jag har Xenonkonverterat helljusen och även Xenon i extraljusen - tjuvar tillslag direkt från huvudkontakten till helljuset för dem alla - MEN, sätt reläer och direktmata dem från batteriet.
Det finns en hel del historier där saker går sönder om man kör utan relä, allt från spöken i vindrutetorkare till annat knepigt :)
12v tar jag från batteri, jord rakt ner i en jordbult i motorutrymmet, tillslag från lampan som sagt och sen till relä -> extraljus och helljus.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]