Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
#1336674
när man gasar till eller kör och får upp varven lite och belastar motorn så börjar den blåryka.

Vad ska man anta att det är? ventiltätning? kolvring?

Har rensat vevhusventilationen och kollat så alla slangar är hela och fria.

Den står och missar lite. typ 2 gånger per sekund på tomgång..

1978 46tusen mil nybytt olja och filter 10w40
tänddelar nya osv.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1336732
7. 7. 9. 7 i komp (med små variationer) rätt jäkla lågt. ingen skillnad om man skvätter i lite olja heller. är det toppen då? å i så fall ventilerna?? va gör man? snålställer och kör som ett svin på e85 så går den genom bes en sista gång? :-)

Å ja den har stått till och från sen ja köpte den och jag har mest bara flyttat runt den och skjutsat jänta i den på tomten.

Samtliga stift är svarta som att den går fett bara.
Besiktade den i våras och då vart de 7.6 CO och den gick mycket sämre då (SU) än nu med Stromberg 175CD

en kort video. nu är han kall så lite vattenånga också. men de ger en bra bild på hur han går och ryker.
Senast redigerad av 1 Frrla, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1336737
@Frrla, Ja det är toppen som du är inne på styrningar ventiler tätningar inslipning av ventiler mira fräsning. Jag har besiktat nåra gamla#host urk# Fordar :sick: som blå rök hela tiden så jag tror din går igenom om co är godkännd.
Ska man renovera överdelen ska man renovera underdelen med. Bättre komp på gamla vevlager osv njae.
Sen hette det ofta förr att om det bara rök när man gasar så är det kolvar o ringar cylinder lopp.
Men det kan lika gärna vara toppen och OFTAST båda så vart detta påstående kommer i från vet jag ej.
Min erfarenhet på bil o mc motorer är att man måste renovera allt eller byta motor.
Att bara sätta i nya ventiltätningar når ventilskaft o ventilstyrning är slut glappt ja det är onödiga
pengar o jobb.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1336741
gubbstrutt skrev:@Frrla, Ja det är toppen ...... det är onödiga
pengar o jobb.
Alla pengar man lägger på en b21 är onödiga pengar om man inte kan ta delarna till en annan motor sen ;)
Dags för 20w50 kan vi dra som slutsats då?
hade hoppats på en kolvring som fastnat under vintern, så hade man kanske kunnat få loss den.. men men :-D
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1336743
Haha OK du har rätt. Kanske det släpper efter ett tag ringarna men toppen blir ej bättre i de flesta fall. 20W 50 e lite tjockt för kommande årstid. Testa o ställ in en burk i frysen får du se.
Ta 10w40 i ställe.
av osla
#1336788
slå i tjockaste oljan du hittar, e85 och bortplockat luftfilter och plåga ihjäl den före bes, då kanske du sotat ur den lite extra just för stunden så den klarar värdena
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1336846
Det räcker bra med 110 en 5-6 mil på motorvägen med 10w40 olja ny soppa o rätt inställd förgasare med bra luftfilter. Samt tändning. . Är inte co bra en då ta lite e 85 men inte för mycket. Viktigt är att den går på alla burkar. På TS bil mäts enbart CO på tomgång.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1336889
@Frrla, Om du renoverar maskin o lite roligare kam osv. Kan du ju flytta över motorn när du byter bil det gjorde jag ofta förr hade en B20 som var trimmad av KG för rallycross tror jag det hette. Den var det ett jävla bra löd i så den ville jag ju behålla. :-)

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen