NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Matte70
#1336482
Hej!

Jag hade felkoderna BCM-0131 & BCM-0130 och bytte därmed endast hydralblocket (MK60) i Hydralenheten till antisladd och ABS.
Efter bytet så har jag nu blivit av med felkoden BCM-0131, men har fortfarande kvar BCM-0130... :-(
Är det någon som har någon ide om varför och vad jag kan göra för att lösa problemet med den återstående felkoden, utan att lämna in bilen till volvo?

Jag äger en Volvo V50 2006 1.8F

Felkoden är permanent och går inte att radera!

//Matte
av kvillebäck
#1336517
Tag ur och kolla och rengör kontakterna på säkring 7, 8 ,9, i motorrummet kan i bästa fall hjälpa. Har du gjort detta på säkringsboxen under handskfacket?
av kvillebäck
#1336806
Felet med säkringsboxen under handskfacket är ett känt problem där det finns filmer på Youtube som visar hur man tar ur den och gör rent den. Det finns flera länkar här som hänvisar till den.
Säkringarna i säkringsboxen under huven på vänster sida var det som hjälpte mig när jag hade denna felkod. Titta i din handbok så ser du de säkringar som är till antisladdsystemet. Börja med att ta ur dom och spruta med elektronikrengörning på dom och kolla effekten.
av Matte70
#1336835
Ok, CEM har jag rengjort med elektronik spray förr och det tog bort en jäkla messa konstiga beteenden hos bilen, vilket var skönt. Men jag hade ingen aning om att just denna felkod kunde lösas med att spraya säkrings boxen i motorutrymmet.
Skall definitivt testa detta.
Försvann koden av sig själv sedan eller behövde du släcka den?
Hade du exakt samma kod?
av kvillebäck
#1336868
Jag hade exakt samma kod. Om koden "försvinner" vet jag inte men varningen i displayen försvann för mig. Det kan absolut ha varit en tillfällighet men varningen har inte kommit tillbaka på två veckor efter jag gjorde det.
Dock så kom och gick varningen lite som den ville tidigare, men den tändes i alla fall varje dag tidigare.

Jag tolkar BCM-0130 som att ECM inte får kontakt med BCM. Följande tankar infinner sig hos mig.

1. Trasig BCM
2. Ingen ström till BCM. Troligtvis kablar, kontakter eller säkringar
3. Kommunikationskabel skadad eller dåliga kontakter
4. ECM trasig eller skadade kontakter på kommunikationskabel.

Nu är jag dock ingen expert på detta men har tidigare jobbat med andra fordonsreparationer där jag ibland ställdes inför liknande problem. Dock hade jag ofta tillgång till elschema och lite support från fabriken vilket inte hjälpte så mycket då de som satt på supporten inte sa så mycket mer än "byt box" Byt kabelhärva" osv.

Jag undrar mest var BCM sitter? Är det elektronikenheten på hydraulblocket?

Lycka till!
av Matte70
#1336928
Ok, tack för all feedback.

BCM sitter tillsammans med motor, hydralblock och elektronikdel.

Felkoder delar specifikt mot givaren i hydralblocket, det som jag bytte
Men jag skall ge säkringar,kablar en chans :)

Hoppas !!!!

Vh Mats

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]