Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bigx86
#1332370
Freddy100 skrev: fre 16 aug 2019, 08:40 Det låter alltså att du är en lycklig människa.... :-D
Jag är ganska lycklig absolut :-D , därför har jag inga andra problem i mitt liv än just detta hahaha. Men det låter som om du har mycket större problem i livet än vibrationer, ajajaj
av Pwr4fun
#1332386
Dom flesta får väl sin beskärda del av problem i livet och sannolikt inkluderar det ett antal bilproblem. Men att betala runt halvmiljonen för en ny bil som stör körningen med diverse vibrationer tycker i alla fall jag känns som något man undviker om man kan. Dom flesta vill nog undvika att köpa på sig problem, såvida man inte älskar att ha sådana. Bilkörning är för mig roligt och jag trivs med bilar med precision. Gillar körglada bilar och har ett par roliga sådana, men som tur ingen där körupplevelsen störs av t.ex. vibrationer. Visste jag med 100% säkerhet att jag inte får dessa problem så vore det ok, då blev det en V90. Men om sannolikheten är stor att jag kommer att behöva återvända till återförsäljarens verkstad flera gånger om för att få rätsida på detta, då kan jag nog avstå. Tyvärr är det ingen som kan tala om för mig med säkerhet vad jag har att vänta.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1332388
Du kan ju alltid diskutera bekymret med din säljare och försöka komma fram till en lösning som känns bra för båda utifrån ett olyckligt scenario.
av least
#1332397
Men oavsett vad du gör, se till att få dina farhågor nedskrivet på ett papper som båda parter skriver på.
I annat fall kommer ÅF "inte ha en aning om vad du pratar om" när/om det blir problem.
av LAH
#1334247
Har nu kört ett par hundra mil med xc90n efter att jag tog bort låsmuttrarna.
Har "besökt" ett ordentligt potthål med 22":arna....och efter det kom vibrationer...som försvann igen efter några mil. :-D
Efter det, inga vibrationer alls (utan åtgärd).

Har någon mer provat att ta bort låsen nu?
av Nystrom7
#1336769
Har fått vibrationer jag med nu👎

Smög sig på lite under semestern när den gått runt 1600 mil. Nu har den gått 1700 och det blir värre och värre.

Har iaf fått en tid 14/10 för kontroll. En servicetekniker åkte med mig igår och han kände det också. Är värst runt 130 då kände han det väl i golvet. Jag känner det ibland redan vid 70. Känns i golv,stol,mittkonsoll och dörrsida tycker jag.

2018 v90 D3 AWD inscripton med 21" Pirelli p zero. Har gått perfekt fram tills för 100 mil sen. Inte kört i nån håla el liknande, bilen är pedantskött och sparsamt vinterkörd.

Ska försöka byta till vinterdäck när jag får tid för att se om det inte bara är däcken.

/Aldrig haft fälglåsen monterade.
Användarvisningsbild
av Walkmann
#1336822
Min hade också vibrationer..V90 d3 awd, ny uthämtad i juni -19.
Nya däck, kraftvariationsmätning..men blev inte bra. Kändes mest runt120- 130km/h..kunde också kännas runt 70. Så sjukt irriterande, även bemötandet av verkstad och sälj på Volvo gjorde att jag ruttnade totalt.
Orkar inte ha en bil som står på verkstad så bilen är ej längre i min ägo.
av Nystrom7
#1336830
Min har ju varit bra så det här känns inte alls roligt. Däremot så blev jag bra bemött hos volvo. Dom hade haft nån drivaxel bla men gissade på dämpmattan i däcken.
Jag ska lägga på vinterdäcken när jag hinner och se om vibrationerna är kvar.
Det som känns lite tråkigt är ju om den blir bra nu men börjar vibrera efter ytterligare 1700 mil.

Tråkigt då jag har varit supernöjd med den.
av Cokeisit
#1336842
Be dem kolla upp bromsskivorna, mina var skeva och en broms verkade inte ens släppa helt. Det hjälpte för mig men det är fortfarande inte felfritt.
av Nystrom7
#1336850
Cokeisit skrev: ons 11 sep 2019, 21:19 Be dem kolla upp bromsskivorna, mina var skeva och en broms verkade inte ens släppa helt. Det hjälpte för mig men det är fortfarande inte felfritt.
Tack för tipset. Den känns bra när man bromsar även från hög hastighet osv. Men det kan helt klart va nåt att ha i åtanke.

Iom att inte jag fick tid på över en månad så ska jag iaf testa att byta hjul först. Man är ju lite orolig för att dom inte ska få bort det när man läser här, men det positiva är väl att den iaf har varit bra.

Men tråkigt är det när det är mindre störande att åka i min Citroën jumpy från 07 med 16000 mil på mätaren, obefintlig ljudisolering och c däck 😀

/Uppdatering.

Är det någons mer bil som kränger väldigt bak? Testade att svänga lite fram och tillbaka på hemvägen i 70-80kmh och bakdelen kränger ordentligt. Är precis som den kommer i självsvängning och kränger riktigt otrevligt faktiskt. Annars har jag alltid tyckt att den är väldigt stum/stadig i chassit. Ska prova nya hjul så fort det går iaf för den är riktigt otrevlig att köra nu.
  • 1
  • 105
  • 106
  • 107
  • 108
  • 109
  • 114
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]