Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1336767
Hej alla,

Behöver byta hjullager fram. Jag har köpt nya på biltema. Stört omöjligt att få loss de gamla. Förmodligen i bilen sedan ny. De verkar fastrostade. Jag har använt W40, jag har värmt med gasolbrännare och jag har gått på dom med slägghammare. Helt fast. Återstår något annat än att ta fram vinkelslipen?

Alla tips till lösning välkomnas.

Ragnatoria
#1336782
Har du provat att sätta tillbaka skruvarna men inte skruva i dem riktigt helt och sen knacka med hammare på skruvskallarna?
Annars finns inga bra sätt att få grepp om gamla lagret..
Fick ut originallagret på min -00 på det sättet. Hjälper inte det så antar jag att man måste värma hela spindeln men det har du ju tydligen redan gjort. Rostlösande olja behöver gärna några dar för att krypa in. WD40 består mestadels av lacknafta enligt rykten på nätet, jag skulle nog ta något mer oljeliknande..

Läste i SKF:s datablad att man absolut inte får flytta bilen innan man har dragit fast drivaxelmutten/bulten för då skadas lagret. Det tolkar jag som att navet består av två delar som är ihoptryckta. Nu är det inte säkert att original FAG är gjort på samma sätt men det kanske öppnar en chans att få ut nav och kulor. Efter det kanske det klassiska tricket att svetsa med pinnsvets på insidan av lagerbanorna skulle få dem att krympa tillräckligt..?
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
#1336810
Jag har haft knuten ur lagret men ej gått på med släggan från det hållet. Jag gör ett försök och meddelar resultatet. Lite trist att kopparpasta inte smetades på lagret från början. Jag tittade på "Mackans garage" häromdagen när han hade problem att få av bromsskivan och fick gå på med vinkelslipen.
#1336813
Du kan ju skrapa bort så mycket rost du kan i "innerhörnet" mot insidan av lagret med en knivspets eller nåt så kommer rostlösaren åt bättre. Men som sagt, det där med att hamra på skruvarna gjorde underverk för mig :-) Kopparpasta är kladdigt, sånt är inte populärt vid monteringslinan ;-)
#1337086
Biltema har sådan där kylspray med olja i den är förvånandsvärt bra, inte sp dyr heller :-)
Hoppas att lagren från Biltema är bättre än vad dom var för mig... höll 5000 mil å på det fick jag ett totalhaveri av splines så fick byta drivaxel, lager och spindel... mindre roligt.. :bored:
#1337095
Obs att det finns en fälla om ni använder Haynes rephandbok ang drivknut och hjullager!

Haynes anger bara åtdragningsmomentet för gamla typen. (Före 1999) Dvs drivknuten med mutter i navcentrum. Nyare har en skruv i navcentrum.

Momentet för muttern är MYCKET högre än för skruven. Drar man mutter-momentet på skruvtypen blir det lagret inte gammalt. Och vise versa.
Lagret är mycket riktig två koniska lager som skall hållas ihop med skruven/muttern.

Momentet för skruv-typen återfinns i Haynes boken för V70N.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]