Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dubbelpippi
#1336716
Bempo skrev:Nån som vet varför Volvo inte lanserar en laddhybrid på V60 CC?
Visst är CC synonymt med AWD, samtliga Cross Country-modeller har väl fyrhjulsdrift?

Jag killgissar lite nu, men rent praktiskt är lite smålurigt att bygga en bil med förbränningsmotor som driver alla fyra hjul + en elmotor som driver bak eller fram. Då känns en "V60 eCC" mer rimlig.

Så vitt jag vet är övriga Volvo-modeller som finns som laddhybrider framhjulsdrivna på förbränningsmotor och bakhjulsdrivna med el, vilket faktiskt ger möjlighet till "AWD". Men jag tänker mig att modellnamnet CC är väldigt förknippat med "fysisk" AWD och att ta fram en hybrid-drivlina som löser det är lite extra jobb.
av swemax
#1336772
Stör mig mycket på detta, hade beställt en omgående om det funnits

Vill minnas att jag sett ett uttalande från nån höjdare på Volvo att det inte stämmer med målgruppen

Nonsens om ni frågar mig

Målgruppen är väl inte väsensskild från XC60?

Den modellen funkar ju förövrigt tekniskt bra att göra E AWD av


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
av sewen
#1485676
Det har gått några år och fortfarande ingen laddhybrid i sikte.
Håller med @swemax, . Så trist att de inte kan få till det. Hade iofs helst haft en v90 cc laddhybrid.
Det var ju snacka om att det skulle komma till v60 cc men så blev det ju inte heller.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... addhybrid/

"nu står det klart att även V60 Cross Country kommer som både laddhybrid och mildhybrid. "står det i artikeln från 2018
Användarvisningsbild
av leiwi
#1485683
Jag tror att tillverkarna kommer att gå ifrån ladd hybriderna mer och mer till förmån av hel el , det med ladd hybrider är ju enligt många ett utdöende koncept vilket jag också tror
Användarvisningsbild
av sewen
#1485703
@Perra83, Men dessa med "nya" namn B4 och B5 är väl inte att betrakta som laddhybrider utan mildhybrider? När jag säger laddhybrid menar jag en bil som du laddar med sladd men som även har en förbränningsmotor vid behov.

@leiwi, Jag är inte så säker på det. Beror lite på hur utvecklingen går med förbärnningsmotorerna. Det kan bli ännu effektivare, batterierna kommer räcka till fler mil, kanske vätgas istället för fossila bränslen osv. Vi får se.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1485753
sewen skrev: ons 26 jan 2022, 13:26 @Perra83, Men dessa med "nya" namn B4 och B5 är väl inte att betrakta som laddhybrider utan mildhybrider? När jag säger laddhybrid menar jag en bil som du laddar med sladd men som även har en förbränningsmotor vid behov.
Stämmer mycket bra, det är mildhybrider. Det jag menade var att det var inte ens intressanta motoralternativ.
Bilmodellen är bra men utan spännande motorer.
av Bempo
#1485762
Jag kan fortfarande inte förstå logiken från Volvo. Precis som swemax skriver så funkar det ju med XC60 och nya V60 är ju ingen gammal konstruktion. Märkligt att Volvo valde att sälja in V60 CC (och V90 CC) när de redan då visste att de modellerna inte skulle förnyas i takt med tiden. Vad tror Volvo att de kunderna som valt CC väljer för modell vid nästa bilbyte? Jag kan bara förstå det som att Volvo räknar med att de bilägarna går över till V eller XC modellerna av 60 och 90 serierna vid nästa bilbyte och att Volvo lämnar CC segmentet. Först sälja in det och skapa en stor återkommande kundbas, sen låta det självdö.
Volvo EX40 billigast att serva

Jag har också Care by volvo men har aldrig f[…]

Vet inte mitten men hörnen är olika i […]

Uppföljning mjukvara 2024

Idag fick jag meddelande i appen att 3.0 mjukvara […]

Startproblem V70 2,5T aut -04

ECU. Databoxen I motorrummet som styr allt med mot[…]