NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av linnar
#1336584
Min motorlampa tändes plötsligt också.
På verkstaden sade de att det är egr som måste bytas. Kostnad 6500kr
av linnar
#1336585
Jag tog hem bilen och fixar det själv. Lampan lyser oavbrutet från start till stopp. Jag märker inget alls. Kan det vara mjuvaran som behöver uppdateras?
av vjohnj
#1336765
linnar skrev:Här verkar det helt dött :-(
Ingen duktig som kansvara på min fråga?
Varför inte skapa en egen tråd om ditt problem?
Felkod inte samma som verkstad? Va!
Du ger inte mycket information för att nån ska kunna hjälpa dig.
av frippe64
#1336771
linnar skrev: ons 11 sep 2019, 13:39 Här verkar det helt dött :-(
Ingen duktig som kansvara på min fråga?
Din fråga är alltså:
linnar skrev: tis 10 sep 2019, 14:08 Jag tog hem bilen och fixar det själv. Lampan lyser oavbrutet från start till stopp. Jag märker inget alls. Kan det vara mjuvaran som behöver uppdateras?
Svar nej, men då förutsätter jag att din bil har fungerat bra tidigare med befintlig mjukvara, och då ska den fungera bra även nu med den mjukvaran. Mjukvaran blir inte sämre med tiden...
av linnar
#1336834
vjohnj skrev: ons 11 sep 2019, 13:48
linnar skrev:Här verkar det helt dött :-(
Ingen duktig som kansvara på min fråga?
Varför inte skapa en egen tråd om ditt problem?
Felkod inte samma som verkstad? Va!
Du ger inte mycket information för att nån ska kunna hjälpa dig.
Jag är van vid att man använder tidigare trådar om det handlar om samma sak.

Felkoderna jag får fram är samma som på verkstaden men de hade en felkod som jag inte hade.

Min fråga var i princip om det kan räcka med att uppdatera mjukvaran.
av linnar
#1336836
frippe64 skrev: ons 11 sep 2019, 14:26
linnar skrev: ons 11 sep 2019, 13:39 Här verkar det helt dött :-(
Ingen duktig som kansvara på min fråga?
Din fråga är alltså:
linnar skrev: tis 10 sep 2019, 14:08 Jag tog hem bilen och fixar det själv. Lampan lyser oavbrutet från start till stopp. Jag märker inget alls. Kan det vara mjuvaran som behöver uppdateras?
Svar nej, men då förutsätter jag att din bil har fungerat bra tidigare med befintlig mjukvara, och då ska den fungera bra även nu med den mjukvaran. Mjukvaran blir inte sämre med tiden...
Jag läste nämligen att flera med tänd motorlampa utan att bilen går annorlunda reparerades med ny mjukvara.
Mjukvaran försämras inte men den kan vara inställd på att reagera för tidigt som fungerar för en ny bil men kan ge felmeddelanden för en äldre utan att det är fel.

Jag hade en Volvo S80 1999 för flera år sedan. när bilen närmade sig 18.000 mil började den växla ner så kraftigt att framhjulen låste sig en kort stund. Jag lämnade in den på verkstad och hämtade den med några hundra kronor i kostnad. De hade uppdaterat mjukvaran för enligt verkstaden tog inte den äldre mjukvara hänsyn till att lådan slits.
av linnar
#1336838
Tillägg:
Jag skrev att verkstaden sade det var EGR-ventilen som måste bytas.
Om EGR-ventilen hänger sig i öppet läge bör det märkas på gången. Den kan inte hänga sig i stängt läge för det är det läget den normalt har. Möjligen kan det vara solenoiden som inte fungerar om det verkligen är ett mekaniskt fel.

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]