Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1336233
Hallå.

Första inlägget, massor av okunskap och hoppas på förståelse och hjälp.

Min fru blev påkörd av en lastbil i torsdags, den tog henne höger bak, och lastbilens vänster framlykta gick. Hastigheten väldigt låg genom rondellen, då filerna är avdelade med kullersten, så högsta fart är 30. Precis innan man kör in i rondellen är det ett övergångsställe.Så jag förstår förloppet så måste hon varit inne ganska långt in i rondellen.

Jag kan bara se plåtskador och att lyktorna bak har gått. Men när jag har varit ute och kört korta sträcker så hör man ett vinande såsom att någon inte dragit upp en ruta. Ser då att höger dörr bak inte stänger ordentligt, även att det går trögt att få upp en del av rutorna.

Bilen är halvförsäkrad, så vi sitter med alla papper nu och dessa skall in till vårt försäkringsbolag. Hur går man vidare sedan ? Tar motpartens bolag kontakt med oss ? Skall jag köra bilen till verkstad ? Eller löser motparten den biten också ? Finns det någon risk att dom löser in bilen ? Är det farligt att köra med bilen ?

Som sagt flera dumma frågor som jag hoppas kan få svar på.

/Garmen
#1336247
Ni skickar in era papper och sedan sköter ert bolag resten. Hör med de om skadenummer samt vart ni ska ta bilen, de har alla svaren så länge det är ett normalt fungerande försäkringsbolag
#1336248
Prata med ditt försäkringsbolag, de hjälper dig hur du ska gå till väga även om du har halvförsäkring.
#1336251
Jag blev påkörd bakifrån i min halvförsäkrade bil (länsförsäkringar). Skickade in anmälan till dom. Fick svaret att man vill ersätta eventuella personskador för min del men för vagnskadan hänvisar man mig till motpartens försäkringsbolag. Motparten hade moderna försäkringar som drog ut på tiden. Man skulle "utreda" trots att motparten tagit på sig skulden. Han somnade vid ratten och jag stod still vid rödljus.
Till slut fick jag brev från moderna om att jag kunde åka till verkstad. Länsförsäkringar var inte inblandade i den delen.
Riktigt meckigt att bli påkörd med endast halvförsäkring. Har man helförsäkring lagar ditt bolag bilen oavsett vållandefrågan och man slipper vänta på motpartens försäkringsbolag.
#1336349
Så länge inte båda har helförsäkring för då vill ju samma bolag få båda vållande så de får två självrisker....
#1336466
Javisst, i det fall jag tänker på som involverade en släkting till mig som blev påkörd i en rondell fanns det flera vittnen samt att båda förare var överens vid olyckan. Sedan ändrade den andra föraren helt sin historia en vecka senare och påstod att min släkting försökt preja honom av vägen, ett händelseförlopp som passade försäkringsbolaget bättre. De litar helt enkelt på att inte alla har lust eller ork att överklaga för några tusenlappar. Man ska inte glömma att ett försäkringsbolags affärsidé är att inte betala ut pengar ;-)

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]