NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nisseo
#1336146
Bytte båda hjullagren fram idag. SKF från Tyskland, och verktyget från VidaXL som länkades till i första inlägget. Funkade utmärkt! 2000 för lager och 1000 för verktyget. Hade tidigare i år bytt bromsoken och skivorna p.g.a. anliggande bromsar. Troligtvis är detta orsaken till att lagren nu gett sig (varma bromsar-fettet i lagren smält och runnit ut).
20190907_144306.jpg
20190907_144306.jpg (121.47 KiB) Visad 478 gånger
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk


Senast redigerad av 1 nisseo, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1336166
Trevlig läsning!

Jag har varit lite nojig över pressade lager, på våra V70n var det busenkelt med att byta hela huben *pang-tjoff*.

Min V50 hade gått 76600km när jag köpte den och har nu kommit till 147000km så det står väl inte på...
Användarvisningsbild
av HCP
#1342755
Kan också inflika med att kitet från VidaXL funkade med en liten brasklapp.
Mina lager hade mer utstick för pinnbultarna på baksidan, så de fick masseras lite med vinkelslip (halvorna som pressar, inte pinnbultarna :) ) innan de passade runt lagret för att pressas på igen.
Fettade på rejält med litiumfett på gängstången - gick galant!
av roggabear
#1343136
Gav mig på att försöka byta hjullager på vänster fram idag men gick bet på att få loss leden som fäster länkarmen, se bif foto, muttern som nyckeln sitter på.
Muttern gick att lossa ca 3-4 varv sen var det tvärstopp. Med ett 2 m långt järnrör som hävarm kunde jag få upp den en bit till men frågan är om jag törs tvinga upp den vidare? Ngn som varit med om att denna kärvat som för mig? Om jag skulle dra sönder något, är det svårt att byta ut styrstaget som väl är delen som bulten sitter på? Se länk: https://m.autodoc.se/nk/2001516
av Erik Å
#1343144
Ser ingen bild..
Har du provat spraya rostlösande olja på gängan? Jag skulle nog ha backat tillbaka muttern och försökt rensa gängorna från rost med kniv, stålborste, gängsnitt eller nåt
av roggabear
#1343147
Japp har dränkt muttern i rostlösande och 556.
Backade muttern innan jag tog kväller och efter några tag med hävstången så gick muttern lätt att dra med hylsnyckeln.

Är det spindelleden som jag gick bet på eller vad heter leden/staget?

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]