Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1335658
Stoffel skrev: lör 17 aug 2019, 13:59 Då det börjar närma sig att ordern låser sig 29/8 och jag har beslutångest... Akustik rutor!

Ska jag välja eller inte?

Snälla alla ni som har erfarenhet skriv gärna!
Jag väljer alltid akustikrutor av följande skäl
- tystare , sänker vägljud med ca 3-4 dB
- säkrare, glömmer man nåt i bilen när den är parkerad så lär det ligga kvar även om någon försökt panga rutan

Värt att notera att standardglaset har blivit tunnare på V60 (3 mm) men akustikrutorna har kvar samma tjocklek sedan tidigare. Volvo vill väl spara in på vikten, en millimeter skillnad på glaset gör ganska mycket. Det är väl värt investeringen att köpa till akustikrutor!
#1335852
volvojesus skrev:Jag väljer alltid akustikrutor av följande skäl
- tystare , sänker vägljud med ca 3-4 dB
- säkrare, glömmer man nåt i bilen när den är parkerad så lär det ligga kvar även om någon försökt panga rutan

Värt att notera att standardglaset har blivit tunnare på V60 (3 mm) men akustikrutorna har kvar samma tjocklek sedan tidigare. Volvo vill väl spara in på vikten, en millimeter skillnad på glaset gör ganska mycket. Det är väl värt investeringen att köpa till akustikrutor!
Beställde en XC60 med mörktonade akustikrutor. Kan man på något sätt se, via märkning eller liknande, att det är akustikrutor som är monterade?
#1335942
Tänkt på att om du lägger till akustikrutor nu så kan din leveranstid förlängas. Jag pratade med min ÅF förra veckan och då hade Volvo problem att få fram Tonade Rutor och Akustikrutor, jag hade fått 8 veckors längre leveranstid om jag ex. lagt till tonade rutor (preliminärt leveransvecka 46 just nu). Det hade ställt till det med fordonsskatten i mitt fall.
#1335964
Det är många åsikter om akustikrutorna, där en del märker stor skillnad och andra ingen alls. Det märkliga är att båda grupperna har rätt.

Om man fokuserar på ”dånet” som utgör den klart övervägande delen av bullret (vanligen dominerar frekvensområdet ca 80-250 Hz) och i princip enbart beror på strukturburna vibrationer från vägbanan, så är verkan från akustikrutorna helt försumbar (annat än i undantagsfall).

Om man däremot är mer känslig för det mer högfrekventa ”väsande” luftburna bidraget från däck/väg-kontakten (huvudsakligen runt 1 kHz) och det ”väsande/tjutande” aerodynamiska bidraget i högre hastigheter så ger akustikrutorna en viss minskning av bullret.

Sammantaget skulle jag dock säga att majoriteten av åkande inte uppfattar den totala ljudkomforten som påtagligt bättre med akustikrutor. Är man ute efter att reducera den totala ljudnivån så gäller snarare att man får hålla sig borta ifrån de styvaste däcken (högre profil, mindre styva sidoväggar, mjukare gummiblandning och inte minst lägre lufttryck).
#1335996
En lång tråd, men jag hoppar in här. Jag hade akustikrutor i min V70 2.0F -08. Dom fungerar, kan man kort och enkelt svara.
Vi tittade på ett (kommunalt) nyårsfyrverkeri nästan från "ringside". Det var en klar skillnad med stängda eller öppna rutor.
Däremot som Isidor påpekar, stoppar det inte så mycket av däck och vägbrus. Det oljudet kommer in en annan väg?
Jag hade alltså en V70 2.0F, den med FFV Fordmotorn. Många kritiker "gnäller" över den för att den är högvarvig, 3000 varv/min vid 100 km/tim på femmans växel. Visst, det är i mesta laget, men vägbrus från dålig och sliten asfalt störde mig mera. Och jag körde ändå på Michelin Energy.
Men som sagt, rutorna var märkbart effektiva mot störande ljud utifrån.
#1336073
För att förtydliga. Det hela handlar om transmissionsvägar, d.v.s de vägar som vibrationer/ljud breder ut sig innan de kommer in i kupén.

I normala hastigheter (< 150 km/h) har akustikrutorna en försumbar inverkan på den totala ljudnivån i kupén. Detta beror på att det helt dominerande strukturburna ljudet börjar som vibrationer i däckets kontaktyta. Dessa vibrationer breder ut sig genom däckssidor/däckkavitet/fälgar/hjulupphängningar/hjälpramar för att slutligen stråla av som ljud från kupéns begränsningsytor. Rutorna har helt enkelt ingen inverkan (annat än i undantagsfall) på det strukturburna ljudet som s.a.s. tar en annan väg.

För det luftburna ljud som letar sig upp från däck/väg-kontakten, genom luften på utsidan av karossen och in genom rutorna får man förvisso en reduktion, men detta ljud ligger i runda slängar 10 dB lägre än det strukturburna ljudet. Man får dock en liten förändring av det totala bullrets frekvensspektrum, vilket är anledningen till att vissa tycker att rutorna ger en märkbar skillnad. I t.ex tunnlar får man en förstärkning av luftljudet utanför bilen både från sitt eget fordon och andra fordon och här kan akustikrutorna ge en något större inverkan, dock utan att för den skull påverka den totala ljudnivån annat än marginellt.

I mycket höga hastigheter leder luftvirvlar runt bilen till s.k. aerodynamisk ljudexcitering. Här kan akustikrutorna ge en klar reduktion av den totala ljudnivån i kupén när det strukturburna ljudets inverkan blir relativt lägre.

Sammanfattning: under typiska förhållanden i normala hastigheter ger akustikrutor en försumbar inverkan, först i mycket höga hastigheter är de verkningsfulla.

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]

Bullerbyn Skickat från min SM-G970F via Ta[…]