Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mellvid
Dela gärna era åsikter om V/S60 Polestar edition.

Vad är bra respektive mindre bra med denna tycker ni? Är den värd sitt pris? osv.

Min åsikt är att man får Harman/Kardon ljud, Öhlins dämpare och chassi, större bromsar, specialfälg, detaljer i guld och en polestaroptimering.

Bygger man en T8 R-Design kan man klämma in massor av "lull-lull" och ändå hamna 20-40.000kr under Polestar Engineered, med "nästan" lika bra prestanda. Givet är så klart att man inte kan polestaroptimera en R-design, då försvinner nästa hela grejen med Polestar edition.
av LorDGusT
Jag har beställt en S60 Polestar Engineered med leverans om 9 veckor.

Huruvida den är värd sitt pris låter jag bero. Alla har olika utgångslägen.

Det har dock visat sig i alla fall för mig, att dyrare Volvobilar inte automatiskt leder till en totalt högre kostnad. Den totala kostnaden för min nuvarande bil (S90 T-6 R-design) kommer bli någorlunda samma som för min ganska så standard V70 2,5FT 2011 en gång i tiden. Då restvärdet efter tre år är såpass högt som det är på initialt dyra Volvobilar.

Dock så är förmånsvärdet betydligt lägre, så privat vinner jag på det.
Användarvisningsbild
av Verkmästarn
Ända sedan jag provkörde en äkta Polestar S60 på våren 2014 så har jag önskat jag hade en. Så stor skillnad mot den V60 T6 AWD som jag själv äger. Mycket bättre väghållning, framför allt i lite högre hastighet, trots bibehållen komfort.
Bromsarna är i en helt annan division, även om man kanske inte använder de till vardagspendligen så är det ändå skönt att ha rejäl bromskapacitet om något skulle hända.

Ovanpå ovanstående har jag fått för mig att andrahandsvärdet så pass mycket bättre på en begränsad upplaga av Polestarbilar än den mer frekventa T8an att det betalar sig den dagen det är bilbytardags.

Sen det rent abstrakta och högst personliga, det är kul att ha en bil som inte någon annan i närområdet har.
Användarvisningsbild
av sony
Ni som har beställt Hur kommer ni göra med vinterdäck?
av LorDGusT
Försökte beställa vinterdäck häromdagen. Men det fanns ingen information om vilka fälgar som passar än (vanlig däckfirma). Men det blir nog några 20" med med Nokia eller Michelin dubbfria däck.
Användarvisningsbild
av Verkmästarn
sony skrev: fre 06 sep 2019, 19:26 Ni som har beställt Hur kommer ni göra med vinterdäck?
Svaret jag fått från Volvo är att de inte har några färdiga set, utan man får köpa fälg och däck separat. Något som kommer bli sjukt dyrt. Men nu verkar det som att Volvo är på G att ta fram någon form av lösning. Kommer säkert inte bli billigt, men förhoppningsvis billigare än att själv köpa däck och fälg separat.

Annars finns det ju två alternativ. Antingen köpa lösa däck och kränga fram och tillbaka varje vår/höst, eller att köpa eftermarknadsfälg hos en däckhandlare. Personligen tycker jag det vore synd att sätta en icke Polestarfälg på en så pass speciell bil så jag hoppas jag slipper ta till den lösningen.

Kan dock fortfarande inte bestämma mig för dubb eller odubb. :-/
Användarvisningsbild
av Perra83
Det är väl inga fel på en eftermarknadsfälg eller en snygg Volvofälg? Det duger på vintern, gärna en med grova ekrar så det ser robust ut. Att byta till vinterdäck på sommarfälgarna är ju inget alternativ. Vintrar är inge skoj för en fälg. Dubbfritt hade jag valt här i mittsverige. Då går det att sladda lite utan att behöva oroa sig för att dubben tar stryk.
Nu är ju stora fälgar dyra och framförallt Polestar fälgarna. Men det är rätt najs att hämta ut fyra kartonger med fälgar och sedan lämna in dom hos däckhandlaren.
av fragge
Är det inte så att man förlorar det dynamiska chassiet på Polestar bilarna? D.v.s. att man kan justera chassiet med det lilla scrollhjulet(Komfort, Power o.s.v.). På Polestar måste man ju justera manuellt direkt på Öhlins-dämparna. Det kommer ju säkerligen vara roligt de första veckorna sen lär man ju inte skruva på dem så ofta. En V60 är ju inte en tävlingsbil direkt.
Användarvisningsbild
av FlipperNo1
sony skrev: fre 06 sep 2019, 19:26 Ni som har beställt Hur kommer ni göra med vinterdäck?
Jag kommer ha orginal ”20 som vinterdäck och nya 21” på sommaren:-)

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]