...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
#1335937
Vi har nu på kort tid fått stan invaderad av en massa elsparkcyklar, dvs sådana som man hyr via en app och sedan åker på ett tag. Många verkar tycka att det är smidigt att slippa behöva äga och ansvara för ett transportfordon och bara hyra vid behov, t ex på väg hem från krogen. När de åkt färdigt så släpper de bara hojen där de står.

Så man kan se sparkcyklar ligga slängda varsomhelst, t ex mitt på cykelvägen.

Några hjälmar ser man heller inte att brukarna använder.

Och detta med trafiksäkerhet - ska man skratta eller gråta?
av mikebike
#1335947
Grattis.

I förrgår när jag skulle cykla hem stod det tre elsparkcyklar snyggt parkerade. Utanför min cykel!
Nej, inga hyrare använder hjälm, dessutom åker de gärna två åt gången. Jag har många gånger sett vuxna med ett barn framför fötterna. Barn måste ha hjälm och man får inte skjutsa på elsparkcykel. Enligt uthyrningsföretagen måste man vara 18 för att få hyra, vilket uppenbarligen inte stämmer.
av Leopold
#1336027
Har aldrig testat att åka på dessa elsparkcyklar. Men visst lätt att förstå att det kan vara intressant alternativ för kortare transporter hit eller dit.

Det jag undrar mest över är hur man fixar en kraftig inbromsning om man kör en dylik, hög tyngdpunkt etc. Drattar man på huvudet framåt så fort man bromsar kraftigt eller hur funkar det?

Hur det funkar på div typer av cyklar vet jag, man kan bromsa blixtsnabbt utan bekymmer alls en där har vi en lägre tyngdpunkt och möjligheter att moderera bromsande på fram- bakhjul.

Vore intressant att höra från de som vet hur det ligger till med detta!
Användarvisningsbild
av Allinug
#1336399
Det är väl låg tyngdpunkt på elsparkcyklarna?

Hjulen är små också så det är lätt fastna i gropar på vägen och få ofrivilliga stop. Inte så kul i 20 km/h...

Jag skulle tro att man får styret i bröstkorgen först och sen är det bara turen som avgör om det även blir skallskador och brutna ben.

Igår såg jag en variant av elsparkcykel med en sadel, så det var en väldigt lågt sittande "cyklist" som inte syntes så bra bland bilarna.
av Lövet
#1336406
Leopold skrev:Har aldrig testat att åka på dessa elsparkcyklar. Men visst lätt att förstå att det kan vara intressant alternativ för kortare transporter hit eller dit.

Det jag undrar mest över är hur man fixar en kraftig inbromsning om man kör en dylik, hög tyngdpunkt etc. Drattar man på huvudet framåt så fort man bromsar kraftigt eller hur funkar det?

Hur det funkar på div typer av cyklar vet jag, man kan bromsa blixtsnabbt utan bekymmer alls en där har vi en lägre tyngdpunkt och möjligheter att moderera bromsande på fram- bakhjul.

Vore intressant att höra från de som vet hur det ligger till med detta!
Bromsarna är klena och inte särskilt bra överhuvudtaget på elcyklarna som hyrs ut. Det är å andra sidan bra för precis som du tror är tyngdpunkten hög och de är extremt vingliga och svåra att bromsa med. Ett annat problem inne i stan är att alla små kanter, brunnslock och liknande att potentiella tvärstopp eftersom hjulen är så små. Skulle inte förvåna mig om akuten syr ihop halvfulla elscooteråkare hela nätterna.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1336746
Men hur tänker ni nu med tyngdpunkten? Det är väl att tyngdpunkten är låg (med ståbräda, batteri och hjul långt nere som tynger) som gör att elsparkcykeln blir stabil och är lätt att hålla balansen på. Och det är väl också den låga tyngdpunkten som gör ojämnheter i marken så farliga?
av Lövet
#1336756
Balansen blir dålig eftersom hjulen är så små. Det har nånting med rollcentrum att köra. Inte tillräckligt kompetent för att förklara. Men jag har testat ett par gånger och det känns genuint livsfarligt varje gång. Dels pga små hjul dels pga inga mekaniska bromsar. Det senare finns dock på senaste versionerna av Voi. Men eftersom hjulen fortfarande är små och smala så låser sig bakhjulet direkt istället...
av mikebike
#1336773
Allinug skrev:Men hur tänker ni nu med tyngdpunkten? Det är väl att tyngdpunkten är låg (med ståbräda, batteri och hjul långt nere som tynger) som gör att elsparkcykeln blir stabil och är lätt att hålla balansen på. Och det är väl också den låga tyngdpunkten som gör ojämnheter i marken så farliga?
Räknar du med att det står lat tjockis ovanpå så hamnar tyngdpunkten mycket högre.
Sedan är det intressanta hur tyngdpunkten ligger i förhållande till hjulcentrum, främst framhjulets centrum.
av mikebike
#1336779
Allinug skrev:Ahh, "cyklistens" tyngdpunkt... Den är väl densamma som hos en människa som står och balanserar.
Ja, med fötterna tätt ihop. Ganska lätt att putta omkull.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]