Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fragge
#1335659
Fick en V90 CC som lånebil när jag hade min XC60 inne på service. När jag kom fram till jobbet med den var jag helt säker på att jag fått en diesel p.g.a. ljudet. Blev förvånad när jag såg att det var en T5:a. Det är nog bara att acceptera att bensinfyran i T5, T6, T8 låter så, inte det sexigaste motorljudet i världen. Den går bra iallafall :-)
Användarvisningsbild
av EjS
#1335745
Har själv en motor med DI. Ingen Volvo.
Alla bensinmotor med direktinsprutning har ett tick-ljud präcis som commonrail diesel. Är dock isolerad bort på min.
Högt tick ljud kan bero på slid i högtryckspumpan eller nozzle.


Sent from my iPhone using Tapatalk
av fragge
#1335798
EjS skrev:Alla bensinmotor med direktinsprutning har ett tick-ljud präcis som commonrail diesel. Är dock isolerad bort på min.
Högt tick ljud kan bero på slid i högtryckspumpan eller nozzle.
Vill inte säga att det är ett högt tickande direkt, svårt att beskriva annat än att det påminner om en diesel.
#1337332
fragge skrev:Fick en V90 CC som lånebil när jag hade min XC60 inne på service. När jag kom fram till jobbet med den var jag helt säker på att jag fått en diesel p.g.a. ljudet. Blev förvånad när jag såg att det var en T5:a. Det är nog bara att acceptera att bensinfyran i T5, T6, T8 låter så, inte det sexigaste motorljudet i världen. Den går bra iallafall :-)
Fast min T6:a låter inte i närheten av likadan, den har fantastiskt lent ljud i jämförelse, även kall. Och framförallt så drar den inte lika mycket. Men om det är för att den laddar lite så får man väl tillbaka lite iaf, det som är klurigt att det varar så olika länge, ibland upp till 2minuter och kör man då 5 min så blir det ju en rätt lång del av sträckan.
#1337544
Om samtliga med problemet här i tråden har den "nya" T8(med 390 hk) så låter det mer som att vid dessa tillfällen ni beskriver så bränner motorn ur partikelfiltret, då kan det låta annorlunda och efter som den bränner ur filtret med bränsle så sticker förbrukningen upp rejält under den tiden. Ju mer missgynnsam körning ni har av bensinmotorn ju oftare bränner den ur filtret, kan nog vara 3-5ggr i veckan i alla fall och jag tror att laddhybrider har en väldigt missgynnsam användning av bensinmotorn då det är mycket av och på samt att den ofta inte får gå dom där behövliga milen i arbetstemperatur. Det ska bli kul att se hur länge dessa partikelfilter håller, på många småbilar som oftast går väldigt korta sträckor har ju tillverkarna helt enkelt slutat med dieslar för att just partikelfiltrena inte klarade detta och sattes igen med dyra reparationer som följd. Nu kanske bensin är "renare" och filtrena håller längre :)
av Keios
#1338630
Eventuellt kan rensning av partikelfiltret ha en viss liten inverkan, men, den största orsaken är nog att systemet vill jobba upp laddnivån. Om man t.ex. i holdläge coastar så drar det batterinivån under hold-nivån och då vill systemet jobba upp laddningen åter till hold-nivån. Det borde finnas en ”preserve” knapp i tillägg till ”hold” knappen, ett läge där elpilen ligger på samma vis som i hold men inte låser laddnivån och inte heller jobbar aktivt upp laddnivån med förbränningsmotorn. När batteriet redan är tömt så förstår jag att motorn ibland vill jobba upp laddnivån, just för att bibehålla coasting-funktionaliteten med avstämning av motorn (misstänker att det kräver en hel del batterinivå för att starta motorn efter coasting över en viss hastighet). Hoppas Volvo läser detta inlägg och tar denna funktion med i nästa uppdatering av mjukvaran!
#1338636
Ja verkligen. Den verkar ladda extra mycket under denna period, men man undrar vad som finns under huven när man crusar i 25-30 km/h och den drar 4.7 l/mil. Relativt momentant, men det var ju inte så att jag accelererade:
hybrid.JPG
hybrid.JPG (19.93 KiB) Visad 743 gånger
#1338726
Hej, varifrån tar du den grafen? Någon app?
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]