Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pellemando
#1335547
Lövet skrev: tis 03 sep 2019, 19:40
pellemando skrev:Snäll kan ni starta en egen tråd där ni diskuterar allt om elsäkerhet och vem som vet/kan mest?
Det är exakt laddboxens vara eller icke vara som är trådens ämne. Det går inte att vara mer på trådens ämne än just den diskussionen.
Jag håller med dig, men känns som om det spårat och ingen kan ha fel men att den andra ändå har fel
Användarvisningsbild
av Zanders
#1335564
Verkmästarn skrev:Ni som redan har köpt en laddbox, har någon av er ångrat ert val? Val av märke, av storlek, fast kabel eller bara uttag?
Supernöjd! Kör med Tibber Easee och har en fast kabel i då jag behöver ha en i bilen för att kunna ladda på jobbet och det är rätt skönt att bara koppla ur och hänga upp och inte behöva slänga in den i bagaget men det är ju ett i-landsproblem.
Användarvisningsbild
av Verkmästarn
#1335569
Zanders skrev: tis 03 sep 2019, 21:21 Supernöjd! Kör med Tibber Easee och har en fast kabel i då jag behöver ha en i bilen för att kunna ladda på jobbet och det är rätt skönt att bara koppla ur och hänga upp och inte behöva slänga in den i bagaget men det är ju ett i-landsproblem.
Jag tänkte som du, det ska vara smidigt. Fast kabel så man har den andra i bagaget för eventualiteter.
Tibber är en av de jag är intresserad av. Fick rekommendation av min lokala elektriker att titta närmare på en Garo, som Eon saluför. Ser också vettig ut, men det stack iväg i pris när jag fick offerten från Eon tyckte jag.
av tilldavid
#1335571
Tibber har jag också kikat på och att ta med deras lösning för lastbalansering också. Tycker deras produkt verkar prisvärt och med stor funktionalitet. Zanders: Kör du med tibber som elleverantör också?
Användarvisningsbild
av joel80
#1335580
Jag körde ett CEE-uttag under några år med hybriden. Billigt att installera och bättre än Shucko. Jag köpte till en CEE-laddkabel då jag ville ha den andra liggande i bilen.

Men sen ett halvår kör jag nu med en tibber/Easee-box. Valde den då den klarar ändå upp till trefas 32A samt har inbyggd jordfelsbrytare Typ B. (kostar annars ofta nån eller ett par tusen extra vid installation)

Köpte också till Watty som har koll på förbrukningen och med den har man fungerande effektvakt.

Då jag också gick över till Tibber som elleverantör laddar jag bilen för halva priset. Men det är inget krav att ha Tibber som leverantör.


(är nån intresserad får båda 500kr att köra tillbehör för om man använder nån länk jag har.. Skicka PM isåfall.)
Användarvisningsbild
av Zanders
#1335592
tilldavid skrev:Tibber har jag också kikat på och att ta med deras lösning för lastbalansering också. Tycker deras produkt verkar prisvärt och med stor funktionalitet. Zanders: Kör du med tibber som elleverantör också?
Yes, jag bytte till Tibber i samband med beställningen av boxen. Deras funktionalitet med att ladda till billigaste pris vid billigaste tidpunkt är ju inte igång än men dem kompenserar med att man alltid laddar till halva priset vilket jag tycker är mer än fair!

Riktigt bra app tycker jag också där man ser allting i realtid hur mycket den laddar, har laddat, man kan pausa laddning osv!
av Lövet
#1335842
pellemando skrev:Skulle denna kabel duga till att dra fram 3 fas till en tibber laddbox: https://www.elonline.se/en/product/n1xv-jordkabel-meter
Välj 2.5mm2 förstås bara
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]