Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1335468
Som begagnatköpare hade jag gärna betalat några kronor extra för Incsription men kunde inte bry mig mindre om B&W ljud...
#1335511
Det varierar så klart beroende på vilket intresse man har. Ska lägga beställning idag iaf så beslut närmar sig :-) Kommer gå för inscription då jag tycker känslan höjs så många snäpp så det får vara värt det. Ska bara bestämma stereo.. har haft B&W i tidigare XC90 och jag vet ju hur grym den anläggningen var i den bilen. Testade HK i en XC60 T8 förra veckan och visst är det bättre ljud än standardstereon men fortfarande klasskillnad mot B&W.
#1336717
Lånade hem en V90 T8 -18, tänkte kolla hur den är och om jag kommer lyckas köra så som jag tänkt.
Laddar bilen över natten, ställer in förkonditionering i timern, nollar färddatorn, startar bilen, lägger in Pure, den visar 41km. Börjar rulla iväg, kommer på att jag glömt en grej, kör tillbaka, parkerar bilen, kliver ur, men då är bensinmotorn igång, ska det vara så? Hursom, kliver in i bilen, kolla så pure är igång vilket det är rullar mot jobbet. Kollar mätarn och försöker köra mellen pilen och droppen, men det är ju omöjligt. På motorvägen, så låg jag typ konstant över droppen, ville jag ligga under den gick det i ca 80km/h.

Är det så den funkar eller är det jag som kör galet fel? När jag var framme hade jag ett snitt på 8,2l/, och det känns ju otroligt långt bort ifrån det jag trodde jag skulle ligga på. Batteriet visade 39km. Pilen och droppen stod ca vid klockan 9hela tiden, ska den göra det eller justeras den efter tiden?
Har ni tips på hur man kan få ner bensinförbrukningen och köra mer på batteriet?
#1336751
pellemando skrev:Lånade hem en V90 T8 -18, tänkte kolla hur den är och om jag kommer lyckas köra så som jag tänkt.
Laddar bilen över natten, ställer in förkonditionering i timern, nollar färddatorn, startar bilen, lägger in Pure, den visar 41km. Börjar rulla iväg, kommer på att jag glömt en grej, kör tillbaka, parkerar bilen, kliver ur, men då är bensinmotorn igång, ska det vara så? Hursom, kliver in i bilen, kolla så pure är igång vilket det är rullar mot jobbet. Kollar mätarn och försöker köra mellen pilen och droppen, men det är ju omöjligt. På motorvägen, så låg jag typ konstant över droppen, ville jag ligga under den gick det i ca 80km/h.

Är det så den funkar eller är det jag som kör galet fel? När jag var framme hade jag ett snitt på 8,2l/, och det känns ju otroligt långt bort ifrån det jag trodde jag skulle ligga på. Batteriet visade 39km. Pilen och droppen stod ca vid klockan 9hela tiden, ska den göra det eller justeras den efter tiden?
Har ni tips på hur man kan få ner bensinförbrukningen och köra mer på batteriet?

Du kör helt fel och garanterat väldigt aggressivt med hårda accelerationer. Du får tänka på att det är en 90 HK snurra du skall förflytta en bil på över 2 ton med. Jag åker 11 mil med en förbrukning på 0,4/l milen varje dag.
#1336754
stevvee skrev: Du kör helt fel och garanterat väldigt aggressivt med hårda accelerationer. Du får tänka på att det är en 90 HK snurra du skall förflytta en bil på över 2 ton med. Jag åker 11 mil med en förbrukning på 0,4/l milen varje dag.
Okej, ska försöka bättre på vägen hem. Vad ligger du på för hastigheter?
#1336791
pellemando skrev:
stevvee skrev: Du kör helt fel och garanterat väldigt aggressivt med hårda accelerationer. Du får tänka på att det är en 90 HK snurra du skall förflytta en bil på över 2 ton med. Jag åker 11 mil med en förbrukning på 0,4/l milen varje dag.
Okej, ska försöka bättre på vägen hem. Vad ligger du på för hastigheter?

Jag har en snitthastighet på runt 60-70 beroende på köerna. Men är ca 3 mil 110 väg sen 2 mil 50-80.

Man får köra med lite äggskal, tycker man känner när man når gränsen på mätaren innan motorn slår igång (om man nu inte trampar ner fööör mycket)
#1336826
stevvee skrev:Jag har en snitthastighet på runt 60-70 beroende på köerna. Men är ca 3 mil 110 väg sen 2 mil 50-80.

Man får köra med lite äggskal, tycker man känner när man når gränsen på mätaren innan motorn slår igång (om man nu inte trampar ner fööör mycket)
Hmm så man måste alltså fokusera rätt mycket på det hela? Jag har ca 3km 60 väg, 18km 2/1 väg 100, 20km motorväg 110. Jag ansträngde mig verkligen, men jag tror jag behöver mer tid på mig att få in det. Annars så blir det nog byte tillbaka till en D4 AWD trots allt.

Själva hybrid mätare, med droppen, flyttar den sig uppåt eller är den i samma läge konstant? Tar det sjukt lång tid att accelerera? Kan man få bilen att sköta det där själv?
#1336849
pellemando skrev: ons 11 sep 2019, 09:02 Lånade hem en V90 T8 -18, tänkte kolla hur den är och om jag kommer lyckas köra så som jag tänkt.
Laddar bilen över natten, ställer in förkonditionering i timern, nollar färddatorn, startar bilen, lägger in Pure, den visar 41km. Börjar rulla iväg, kommer på att jag glömt en grej, kör tillbaka, parkerar bilen, kliver ur, men då är bensinmotorn igång, ska det vara så? Hursom, kliver in i bilen, kolla så pure är igång vilket det är rullar mot jobbet. Kollar mätarn och försöker köra mellen pilen och droppen, men det är ju omöjligt. På motorvägen, så låg jag typ konstant över droppen, ville jag ligga under den gick det i ca 80km/h.

Är det så den funkar eller är det jag som kör galet fel? När jag var framme hade jag ett snitt på 8,2l/, och det känns ju otroligt långt bort ifrån det jag trodde jag skulle ligga på. Batteriet visade 39km. Pilen och droppen stod ca vid klockan 9hela tiden, ska den göra det eller justeras den efter tiden?
Har ni tips på hur man kan få ner bensinförbrukningen och köra mer på batteriet?
Det måste ha blivit något fel. Du har i princip kört enbart på bensin under denna resa. Visaren i hybridmätaren ska ligga i det blå området och kör man i "pure" så är det nästan upp till kl 12 innan bensinmotorn går igång. Den gränsen håller sig ganska konstant där. Kan den ha varit inställd på "Hold" eller "Charge"? Då kan man nog få beteendet att den kör som en hybrid och inte enbart el. Hold ser du som en låssymbol och Charge som en blixt på hybridbatterimätaren.
#1336867
maba skrev:Det måste ha blivit något fel. Du har i princip kört enbart på bensin under denna resa. Visaren i hybridmätaren ska ligga i det blå området och kör man i "pure" så är det nästan upp till kl 12 innan bensinmotorn går igång. Den gränsen håller sig ganska konstant där. Kan den ha varit inställd på "Hold" eller "Charge"? Då kan man nog få beteendet att den kör som en hybrid och inte enbart el. Hold ser du som en låssymbol och Charge som en blixt på hybridbatterimätaren.
Hmm ja, jag känner lite så med, men det fanns varken lås eller blixtar, kollade även i menyn, inget i menyn var i bockat heller. Visaren i hybridmätaren bytte lixom aldrig position oavsett om jag valde Pure eller Hybrid, den var vid klockan 9 hela tiden. Ska ge den ett par försök till.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 26

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]