Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1335465
stevvee skrev:
Funk skrev:
Zanders skrev:Jag kan ställa min till 13A och har även lyckats smälta ett uttag i en lägenhet byggd 2013 med 10A-laddning så visst är laddbox att föredra alla dagar i veckan..
Jag kollade en originalkabel här, och visst står det 13A på kontrollboxen....köper man en generisk kabel utan kontrollbox så sväljer väl bilen minst det också. Det är inte kontakten som avgör vad förbrukaren( i det här fallet bilen) drar i sig, tyvärr är ju elsystemen inte intelligenta.

/Thomas
Okej så gamla kablarna kan ändras, då ligger ansvaret på användaren.

2 fel ovan, bara för att något är byggt nyligen behöver inte betyda att anläggningen är dimensionerad. 2 ligga och ladda nära 10A på en 10A uttag är felaktigt användande.

Nya boxarna som levereras styr allt själv med max 10A.
Varför skulle nu helt pötsligt nära 10A på ett 10-uttag vara felaktigt användande?
Du kan säkra upp 10A till 13A på de flesta tällen, utan att förändra något annat. Därmed inte sagt att det är lämpligt...

Saker som påverkar är självklart kontaktytorna (och ett uttag som en schuko slits), belastningen inom gruppen, kabelns dimension, kabelns längd, hur den är dragen (det vills äga hur bra kylning den får), omgivande temperatur med mera. Dessutom bryter säkringarna inte exakt vid det som står - du kan dra mer ström än angiven säkring vilket särskilt gäller de gamla hederliga porslinspropparna.
Vi säger det igen: Bara för att det står 16A på schuko innebär inte det att den är dimensionerad för detta över tiden. Schuko ÄR inte gjord för höga laster över lång tid. Svårare än så är det inte, så därför skall den endast användas i nödfall och helst på max 6-8A och övervakat.
Använd laddstation eller ett nyinstallerad CEE-don med bra kabeldragning och väl dimentionerat för de strömmar som kan komma i fråga.
av Lövet
#1335486
Ja det är märkligt att det helt plötsligt krävs ombyggnad av varenda hus så fort det är en bil som ska laddas. Samtidigt klarar sig värmefläktar som körs flera veckor i sträck med dubbelt så hög effekt med vanlig schuko https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inom ... varmeflakt
Snacka om att laddboxtillverkarna lyckats skrämma upp folk för att tjäna pengar...
av Xanthopteryx
#1335505
Hur många värmefläktar körs dygnet runt på maxeffekt, särskilt när det är varmt sommarväder?
De flesta värmefläktar körs intermittent (termostat you know) och dessutom när det är svalare. Plus att det är mycket få fläktar som används så pass mycket, jämfört med bilar där det är tiotusentals, hundratusentals, miljoner, ...

Känns ju synnerligen korkat att faktiskt inte följa de enkla regler som finns (även med värmefläktar!): Schuko är INTE gjort för höga strömmar över lång tid. Elinstallationen hemma är normalt inte heller gjord för höga strömmar över lång tid (se länken där ett uttag som Inte Ens Var Inkopplat brunnit!). Elinstallationer åldras dessutom, och slits.

Plus då fördelen med lastbalansering med en bra laddstation hemma.
En brand är en brand för mycket. En incident är också en incident för mycket.
av Lövet
#1335512
Xanthopteryx skrev:Hur många värmefläktar körs dygnet runt på maxeffekt, särskilt när det är varmt sommarväder?
Massor, verkligen massor eftersom det är precis samma sak med avfuktare. Använder också Schuko vid höga effekter.
Xanthopteryx skrev:Känns ju synnerligen korkat att faktiskt inte följa de enkla regler som finns
Vilka regler då? Elsäkerhetsverket har endast uttalat sig att Schuko inte BÖR användas för att det KAN vara farligt ihop med en äldre (=skitgammal - Min kommentar) anläggning. Hade det varit farligt på riktigt hade helt andra ord använts. De enda som vill få det till att det är farligt är tillverkarna av laddboxar.
av tilldavid
#1335516
Kan någon hjälpa mig bli klok på vad som ingår till bilen. V90 T8. Ett tillbehör som är kryssat som är obligatoriskt i vår tjänstebilskonfigurator är Laddkabel Hybrid 4,5 meter Typ 2 kontakt. 1 fas, max 16 A. Vad jag kan googla mig till så är det en sådan här dvs med CEE i ena änden och typ 2 i andra: https://www.bilia.se/biltillbehor/tekni ... _32208593/
Men jag tolkar det som just ett obligatoriskt tillval. När man bygger bilen i byggminvolvo så finns inget att välja till så vad ingår med bilen? En Schuko kontakt eller ingenting?

Edit:
Hittade nu att det står att en laddkabel 4,5 m är standard utr och jag måste också välja till Laddkabel Hybrid 4,5 meter Typ 2 kontakt. 1 fas, max 16 A. Då antar jag att den som ingår är schuko?
av Xanthopteryx
#1335517
Lövet skrev:
Xanthopteryx skrev:Hur många värmefläktar körs dygnet runt på maxeffekt, särskilt när det är varmt sommarväder?
Massor, verkligen massor eftersom det är precis samma sak med avfuktare. Använder också Schuko vid höga effekter.
Xanthopteryx skrev:Känns ju synnerligen korkat att faktiskt inte följa de enkla regler som finns
Vilka regler då? Elsäkerhetsverket har endast uttalat sig att Schuko inte BÖR användas för att det KAN vara farligt ihop med en äldre (=skitgammal - Min kommentar) anläggning. Hade det varit farligt på riktigt hade helt andra ord använts. De enda som vill få det till att det är farligt är tillverkarna av laddboxar.
Citerar följande:

"Den internationella produktstandarden för eluttag heter IEC 60884-1. Uttag som används i Sverige ska även uppfylla en nationell måttstandard, som framgår av standarden SS 428 08 34. Det är utifrån dessa standarder som uttagen konstrueras.

Uttagen testas av ackrediterade testhus, däribland Intertek Semko som har labb i Kista. Ingen på företaget vill medverka i en intervju, men Elinstallatören får en beskrivning på mejl om hur det går till när fasta Schukouttag provas.

Uttagen ansluts med 2,5 mm FK-kablar. I ett första temperaturstegringsprov belastas de med 22 A i en timme. Temperaturen får då maximalt öka 45 Kelvin, vilket motsvarar lika många grader Celsius. Mätningarna görs i såväl terminaler som hölje och anslutningsklämmor.

I nästa steg utsätts uttagen för bryt- och slitprov. Sedan görs ett andra temperaturstegringsprov, den här gången med 16 A i en timme. Även nu får temperaturen som mest öka med 45 Kelvin. Dessutom görs bland annat måttkontroll och tester av mekanisk hållfasthet.

Längre belastning än 60 minuter testas alltså inte. Och uttagen är anslutna med 2,5 kvadrats FK-kablar under temperaturstegringsproven. Vanliga vägguttag i hem är oftast avsäkrade med 10 A och anslutna med 1,5 kvadrats kablar."

De är som sagt var inte designade för höga effekter under lång tid, oavsett användningsområde.
Åter igen, hur många värmefläktar körs timem ut och timme in på full effekt? Dag ut och dag in.

Avfuktare, hur hög effekt har dessa? De du köper för hemmabruk och liknande, även de kraftigare, ligger på några hundra watt. Och det är sådana som många använder i sin krypgrund exempelvis.
av Lövet
#1335527
Xanthopteryx skrev:De är som sagt var inte designade för höga effekter under lång tid, oavsett användningsområde.
Det är vi egentligen överens om. Vi är däremot inte överens om hur stort problemet är.
Xanthopteryx skrev:Åter igen, hur många värmefläktar körs timem ut och timme in på full effekt? Dag ut och dag in.
Det gör inte elbilar heller. De körs kortare tid än den genomsnittliga avfuktaren garanterat.
Xanthopteryx skrev:Avfuktare, hur hög effekt har dessa?
Hög. De som används för att torka ut byggfukt och fuktskador är inga små saker. https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inom ... savfuktare Dessa används i veckor oavbrutet för att torka ut ordentligt och de har Schuko.

Det är för mig helt omöjligt att det skulle vara ett så stort behov av laddbox när samma effekter i åratal har använts utan problem med vanlig Schuko.
Användarvisningsbild
av Verkmästarn
#1335544
Ni som redan har köpt en laddbox, har någon av er ångrat ert val? Val av märke, av storlek, fast kabel eller bara uttag?
av Lövet
#1335545
pellemando skrev:Snäll kan ni starta en egen tråd där ni diskuterar allt om elsäkerhet och vem som vet/kan mest?
Det är exakt laddboxens vara eller icke vara som är trådens ämne. Det går inte att vara mer på trådens ämne än just den diskussionen.
Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?