Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1335252
Behöver man hålla fast kuggstången på något sätt när man ska skruva loss den inre styrleden? Jag vill inte riskera att skada styrväxeln... Bil V70 -00 med SMI styrväxel. Själva leden lär ha ett urfräst spår för u-nyckel eftersom det är SMI, men jag förmodar att det inte finns något nyckelgrepp på kuggstången?

Det blir förstås lättare att komma ut leden om man vrider ratten så att kuggstången matas ut maximalt men den kanske får sämre stöd mot att rotera då?
av MickeM
#1335263
Finns ett spår, så nyttja det.
Finns det inte, så ska det palla ändå.

Vridmoment blir ju samma påkänning oavsett om den är ute eller inne.

Men du kan ju försöka undvika att tex böja styrstången radiellt när du drar loss, om du pga utrymmet måste ha den en bit ut.
Dvs stöd stången mot radiella påkänningen med andra armen om möjligt.
Dom brukar inte sitta så hårt. Det rostar inte där inne.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1335368
Man ska helst hålla emot, men var jävligt noga med att inte repa stången, annars är en ny styrväxel inte långt borta.
Men generellt så pallar stängerna utan att man håller emot, men man bör väl inte seg-dra, utan ett bestämt "ryck" är skonsammare.

Spår där man kan t ex skruva i en skruv och hålla emot med finns bara på ena sidan, lustigt nog.
av Erik Å
#1335372
Lucif3r skrev: mån 02 sep 2019, 19:26 Spår där man kan t ex skruva i en skruv och hålla emot med finns bara på ena sidan, lustigt nog.
Intressant, vilken sida är det på? Jag tänkte byta båda innerlederna så jag kan kanske fixa låsning..
Annars var planen att tejpa insidan av käftarna på en rejäl skiftnyckel så den inte ger märken på stången
av Kena
#1335710
Jag vevade ut så mycket stång det gick och värmde med gas (fanns inget spår att hålla fast med skiffa). Sedan en höll jag med rörtång klädd med bomullstrasa. Då hade bilen gått ca 10000 mil och nu 36000 med samma styrväxel.
av Erik Å
#1335711
Nu är båda lederna borta efter en viss möda.. Värmepistol så att skruvlåsvätskan mjuknade gjorde susen
Det finns en plan yta på vänstra änden av stången precis där kuggarna slutar. Man får precis dit en 10" skiftnyckel (19.2mm öppning) med skaftet uppåt i härvan av bromsledningar och lambdakablage. Den gick att stödja med en träkloss mot växellådan eller direkt mot torpedväggen beroende på vilket håll man ville hålla emot. Och så en 1"-rörtång för att greppa om styrleden. La klossar även där för att ta upp böjpåkänningen på stången... Högra änden av stången är mycket riktigt helt slät, där finns ett litet hål men det är inte mycket att hålla emot i.
Hittade rost på högra änden av kuggstången och styrleden, vatten verkar ha kommit in under bälgen. Ingen rost på ytan som glider igenom tätningen tur nog, så det ska nog kunna fungera ändå :-) Allt det här avser alltså SMI styrväxel
av Erik Å
#1336616
Nu är nya styrlederna monterade men det finns inte en chans i världen att få dit de inre slangklämmorna som ska hålla bälgarna på plats. :devil: Klämmorna går kanske att pilla dit men det finns liksom ingen plats över för klämtången. Man kan ju inte gärna lyfta ur motorn eller styrväxeln bara för att få dit dem :bored:
Så det står mellan buntband eller klassiska slangklämmor med skruv. Tror det får bli kraftiga buntband (7mm), det måste väl gå?

Ser en annan intressant sak, jag har problem med att vänster framdäck slits ner på insidan trots att alla hjulinställningar verkar relativt okej. Det skulle iofs kunna vara glappet i högra styrleden som gör att toe växlar mellan olika värden. Men i alla fall, jag mätte hur långt inre styrledens gängade pinne var ingängad i yttre styrleden för att hitta tillbaka till någorlunda rätt inställning med de nya och då ser jag att längden på vänster och höger sida skiljer 3.4mm. Och så har det varit sen bilen var ny, antagligen har man centrerat ratten genom att justera länkarnas längd olika. Men det här kommer ju att göra att Ackermann-kompenseringen blir lite olika i vänster och högersväng. Man borde ju rimligtvis ha haft samma längd på länkarna och justerat in ratten genom att flytta den ett snäpp på splinen. Förmodligen var felet mindre än ett spline-steg och då justerar man på styrlederna..?
Iallafall, jag funderar allvarligt på att justera länkarna till samma längd och försöka stå ut med att ratten inte blir perfekt centrerad, det är inget kul när däcken slits ner i förtid. Eller kan man anta att 3.4mm (1.7mm per sida) är försumbart med tanke på slitaget?

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]