gubbstrutt skrev: ↑fre 30 aug 2019, 09:24
Jag vill jag nämna. Att de som har centrumskruv kan få in fett i yttre drivknuten genom bult hålet man behöver inte ta bort hjulet ens. ...
Nu har jag tryckt i drivknutsfett i den icke utbytta ytterknuten enligt GS förslag!
Lyfte hjulet och tog bort skruven. Sen tryckte jag in ett decimeterlångt sugrör i öppningen på tuben med drivaxelfett (BT 36-191), skickade in röret i skruvhålet och pressade i drygt halva tuben. Återstår att se hur mycket det förlänger livslängden på knuten
Har tagit isär och tvättat ytterknuten som havererade. Det syns inget uppenbart fel men förstås slitmärken och även lite rostangrepp så tydligen har vatten kommit in. Satte ihop knuten igen och när man vickar på den så känner man tendenser att kulorna vill nypa fast nära mittläget Och så smårasslar och knastrar det också. Måste vara så att kulorna har fått för stor frihetsgrad pga slitage och så kilar de fast i något ytterhörn där de egentligen inte ska vara. Ny drivaxel av bästa kinesiska kvalitet monterad!