Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#1334604
Utväxlingen skiljer även på olika årsmodeller med femcylindriga motorer. Vid 2000 r/min gör vår 2012:a 107 km/h, den från 2016 kommer till 115 km/h.
av mortimer
#1334608
apersson850 skrev: tis 27 aug 2019, 16:15
mortimer skrev:T4:an verkar ha låg dragvikt på bara 1600kg, lite tunt för mig med husvagn. D4 med AWD har hög skatt och 1860kg (med B96 kort) kontra 1800kg på FWD.
Bilens högsta tillåtna dragvikt beror aldrig på körkortet. Den är 2000 kg för D4 AWD 2016.
Sen vilken totalvikt du får dra omkring med, det beror på körkortet.
Helt rätt, fel av mig. Volvo tillverkar inte en specifik bil efter just mitt körkort/behörighet :=)
Klargörande, OM bilen får dra 10ton men mitt körkort med B96 behörighet bara tillåter 2000kg så får jag alltså inte dra 10 ton. Likaså tvärtom, tillåter mitt körkort att jag får dra 3ton men bilen har max dragvikt på 2ton så får jag bara dra 2ton.
Summa summarum, jag får aldrig dra högre än vad bilen är konstruerad för eller vad min behörighet tillåter.

Nu var det dock inte dragvikt och behörighet som tråden syftade till utan val av V70 modell.

Såhär ser kraven ut:
V70 alt. XC70 alt. XC60 (V90 går bort som läget är nu)
Automat
Classic summum
Dragkrok
Ej svart (vit är jäkligt snyggt när den är ren)
Max 2000mil/år
Låg förbrukning
Gärna låg skatt, typ max 2000kr/år. Verkar inte gå att få på AWD)
Budget på max 270.000kr, helst något lägre.

Om vi justerar tråden lite, finns det några standardfel på D4 AWD (alltså ej VEA) motorer/bilar? Är det Haldex gen 5 eller gen 6 ?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1334650
mortimer skrev:Är det samma "tänk" gällande VEA motor/ej VEA motor när det gäller XC60 och XC70, alltså AWD finns inte på en VEA motor (iallafall inte på x60/xx70 och x70/xx70 serien) ?

Nästan. Ingen diesel awd vea i gamla bilarna (bara spa och cma har diesel awd vea)
Däremot finns både T5 och T6 awd vea till v60 och t6 awd vea xc60.
Men det är mycket ovanligt.
av mortimer
#1334651
spa och cma, vilka länder är det, spanien och central-mellan amerika ?
av mortimer
#1334658
Ok. Vilka bilar byggs på de plattformarna, mest så vi kan hålla isär bilmodellerna ?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1334768
mortimer skrev: tor 29 aug 2019, 11:30
apersson850 skrev: tis 27 aug 2019, 16:15
mortimer skrev:T4:an verkar ha låg dragvikt på bara 1600kg, lite tunt för mig med husvagn. D4 med AWD har hög skatt och 1860kg (med B96 kort) kontra 1800kg på FWD.
Bilens högsta tillåtna dragvikt beror aldrig på körkortet. Den är 2000 kg för D4 AWD 2016.
Sen vilken totalvikt du får dra omkring med, det beror på körkortet.
Helt rätt, fel av mig. Volvo tillverkar inte en specifik bil efter just mitt körkort/behörighet :=)
Klargörande, OM bilen får dra 10ton men mitt körkort med B96 behörighet bara tillåter 2000kg så får jag alltså inte dra 10 ton. Likaså tvärtom, tillåter mitt körkort att jag får dra 3ton men bilen har max dragvikt på 2ton så får jag bara dra 2ton.
Summa summarum, jag får aldrig dra högre än vad bilen är konstruerad för eller vad min behörighet tillåter.

Nu var det dock inte dragvikt och behörighet som tråden syftade till utan val av V70 modell.

Såhär ser kraven ut:
V70 alt. XC70 alt. XC60 (V90 går bort som läget är nu)
Automat
Classic summum
Dragkrok
Ej svart (vit är jäkligt snyggt när den är ren)
Max 2000mil/år
Låg förbrukning
Gärna låg skatt, typ max 2000kr/år. Verkar inte gå att få på AWD)
Budget på max 270.000kr, helst något lägre.

Om vi justerar tråden lite, finns det några standardfel på D4 AWD (alltså ej VEA) motorer/bilar? Är det Haldex gen 5 eller gen 6 ?
Du måste välj. AWD och Automat eller Manuell och FWD för låg förbrukning. Vad är viktigast för dig.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1334782
mortimer skrev:Klargörande, OM bilen får dra 10ton men mitt körkort med B96 behörighet bara tillåter 2000kg så får jag alltså inte dra 10 ton. Likaså tvärtom, tillåter mitt körkort att jag får dra 3ton men bilen har max dragvikt på 2ton så får jag bara dra 2ton.
Summa summarum, jag får aldrig dra högre än vad bilen är konstruerad för eller vad min behörighet tillåter.
Bara för att städa av det här, så är det inte så heller. Utan så här:
  1. Du får dra ett släp med en maximal totalvikt som beror på ditt körkort. Det är bilens och släpets sammanlagda totalvikt som ger gränsvärdet.
  2. Du får dra ett släp med en maximal bruttovikt som motsvarar bilens högsta tillåtna släpvagnsvikt.
  3. Du får köra en fordonskombination med en maximal tågvikt, vilket är summan av bruttovikterna, som bilen är tillåten för. I Volvos fall brukar max tågvikt vara samma sak som bilens totalvikt plus max släpvagnsvikt, men det finns bilar där man inte kan hänga på tyngsta tillåtna släpet och samtidigt ha bilen fullastad.
Så med en bil med max släpvagnsvikt på 10000 kg (fast mer än 3500 kg förekommer inte på 50 mm kula, mig veterligt), där ditt körkort sätter gränsen vid 2000 kg, kan du dra ett släp med en max totalvikt på 2000 kg. Följaktligen kan inte bruttovikten vara högre heller.
Om ditt körkort tillåter en totalvikt på släpet på 10 ton, eller i personbilssammanhang mer rimliga 3500 kg, men bilen sätter gränsen vid 2000 kg, då kan du dra ett släp med en totalvikt på 3500 kg, men dess bruttovikt får inte överstiga 2000 kg.
Såhär ser kraven ut:
V70 alt. XC70 alt. XC60 (V90 går bort som läget är nu)
Automat
Classic summum
Dragkrok
Ej svart (vit är jäkligt snyggt när den är ren)
Max 2000mil/år
Låg förbrukning
Gärna låg skatt, typ max 2000kr/år. Verkar inte gå att få på AWD)
Budget på max 270.000kr, helst något lägre.
Den XC70 D4 Classic Summum AWD automat 2016, som vi har, uppfyller det mesta av detta. Fast skatten är 3293 kr/år. Jämfört med andra bilkostnader är skatten dock en rätt liten del.
Just nu ligger indikerad snittförbrukning på den bilen på 6,6 l/100 km.
Den vi har köpte vi i början av 2018 för ungefär en kvarts miljon. Då hade den gått knappt 10000 mil.
Som jämförelse har den andra, som är en XC70 D5 Summum AWD automat 2012 en årskatt på 4648 kr. Dess indikerade förbrukning är just nu 7,6 l/100 km, men den har dragit husvagn och släp en hel del på sistone.
Den gick löst på rätt precis en halv miljon år 2011, när den köptes ny. Med tanke på vad den kan vara värd idag, efter 29000 mil och åtta år, är skillnaden i skatt på de två bilarna helt försumbar.

Dock är denna D5 (230 hk/470 Nm) avsevärt piggare att köra än D4 (181 hk/400 Nm).
Om vi justerar tråden lite, finns det några standardfel på D4 AWD (alltså ej VEA) motorer/bilar? Är det Haldex gen 5 eller gen 6 ?
De femcylindriga motorerna har nog främst haft problem med lagerhaverier på kylkompressor och generator. Låser sig lagerna slits drivremmen av. Det i sig självt är ingen katastrof, men det är inte tätt in till kamremmen, så drivremmen kan trassla in sig i kamremmen. Och det blir katastrofalt, milt uttryckt.
Det är noga att byta remmar och remspännare i tid.
AWD-bilar till och med 2012 har Haldex generation 4, därefter generation 5. Bilar med årsmodell 2016 är Euro 6, tidigare Euro 5.
av mortimer
#1334853
Du e duktig apersson850.
Automat är ett måste , min sambo har bara kort för automat. Sen är elstol på förarplats närapå ett måste också.
Fanns en grå V70 på blocket igår som hade gått knappt 2000mil för typ 279.000kr men den hade haft oroväckande många ägare, fyra st om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
#1334858
mortimer skrev:Du e duktig apersson850.
Automat är ett måste , min sambo har bara kort för automat. Sen är elstol på förarplats närapå ett måste också.
Fanns en grå V70 på blocket igår som hade gått knappt 2000mil för typ 279.000kr men den hade haft oroväckande många ägare, fyra st om jag minns rätt.
Kolla hur många av dem som är handlare. 3 av dem kan vara handlare eller Volvo vilket kan vara helt naturligt. Min V70 har 5 ägare med mig. Volvo Personvagnar, Bilbolaget Övik, Privatperson, Bilbolaget Övik igen och sen mig. Kan låta mycket på papperet, men behöver inte vara det i verkligheten.

Volvo V70 -16 Classic D4 AWD Momentum

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]