...

Moderator: Moderatorer

#1333832
Använder man ringklockan vet man aldrig vad som händer, folk blir som yra höns. I förra veckan krockade två snubbar med varandra rätt hårt när de gick i bredd och sedan skulle till varsin motsatt sida vägen när jag plingade..

Rent egoistiskt betydligt säkrare för mig att bara sakta in och smyga förbi.

Angående dåliga beteenden i trafiken tycker jag det är rätt jämnt fördelat efter antal människor. Det är lite olika saker man kommer undan med beroende på trafikslag bara. Men dödligheten om man är en idiot i en bil är överlägset högst.
#1333869
SBergdahl skrev: lör 24 aug 2019, 16:51 Använder man ringklockan vet man aldrig vad som händer, folk blir som yra höns. I förra veckan krockade två snubbar med varandra rätt hårt när de gick i bredd och sedan skulle till varsin motsatt sida vägen när jag plingade..

Rent egoistiskt betydligt säkrare för mig att bara sakta in och smyga förbi.
Inte rent egoistiskt, generellt.
Ringklockan hörs på ungefär 10 meters håll och resultatet kan bli som i ditt exempel, eller så ska de(n) man pinglar på vända sig om och se var ljudet kommer ifrån. Då har man redan hunnit fram.
Dessutom blir vissa individer förbannade när man använder ringklockan också!

På två av mina cyklar har jag tryckluftstuta, den hörs på 50 meters hål och ger längre tid att reagera för fotgängare m.fl.
#1333870
Det är längre än jag är beredd att gå - men när folk kört fram bilen för långt eller för kort och står och häckar tvärs över cykelbanan helt i onödan bara för att de inte vet hur lång bilen är blir jag sugen ;-)

För stunden promenerar jag dock till jobbet. Enda störande momentet är ett uselt optimerat trafikljus. Men går man mot rött vid rätt tillfällen går det ändå fort.
av Knatch
#1333881
Går man på en gång/cykelbana så tittar man väl bakom sig INNAN man börjar med sina matrix rörelser kors och tvärs. Behöver inte vara en cykel, det kan komma nån som går snabbare än min fes-promenad så man får se sig för
Användarvisningsbild
av Robbi
#1334140
En gammal BMW körde om och skar in framför mig med några millimeter, han fick tvärnita några hundra meter fram för ett långsamtgående fordon med resultatet att han förlorat kontrollen av bilen och slirar av banan ner i en sjö, och lyckas missa ett par träd i vägen. På vägen ner så ser jag något flyga ut från fönstret, han slänger ut något. Jag stannar och vadar ut med andra till bilen, den är med framvagnen i vattnet men vi får upp dörren. Ingen fara med grabben. Polisen kommer och jag tipsar om att något flög ut ur rutan. De hittar en mobil!

Bilen kan bogseras upp och ingen kom till skada men jag undrar över påföljden för grabben med tanke på mobilen. Tillfällen som denna hade det varit perfekt med dashcam. Varför slängde han ut mobilen mitt i manövern? Helt obegripligt.
#1334182
Robbi skrev:En gammal BMW körde om och skar in framför mig med några millimeter, han fick tvärnita några hundra meter fram för ett långsamtgående fordon med resultatet att han förlorat kontrollen av bilen och slirar av banan ner i en sjö, och lyckas missa ett par träd i vägen. På vägen ner så ser jag något flyga ut från fönstret, han slänger ut något. Jag stannar och vadar ut med andra till bilen, den är med framvagnen i vattnet men vi får upp dörren. Ingen fara med grabben. Polisen kommer och jag tipsar om att något flög ut ur rutan. De hittar en mobil!

Bilen kan bogseras upp och ingen kom till skada men jag undrar över påföljden för grabben med tanke på mobilen. Tillfällen som denna hade det varit perfekt med dashcam. Varför slängde han ut mobilen mitt i manövern? Helt obegripligt.
Bra observerat. Skulle tro att han i ett sista försök att rädda situationen utan att tänka kastade bort det som störde.

Daschcam är ändå rätt bra även om vi sällan har de problem med försäkringsbolag med mera som vissa andra länder har, men bara att montera och låta vara tills om det behövs. Min har använts två gånger för att påvisa vad som hänt
Användarvisningsbild
av Robbi
#1334443
Micce1980 skrev:
Robbi skrev:En gammal BMW körde om och skar in framför mig med några millimeter, han fick tvärnita några hundra meter fram för ett långsamtgående fordon med resultatet att han förlorat kontrollen av bilen och slirar av banan ner i en sjö, och lyckas missa ett par träd i vägen. På vägen ner så ser jag något flyga ut från fönstret, han slänger ut något. Jag stannar och vadar ut med andra till bilen, den är med framvagnen i vattnet men vi får upp dörren. Ingen fara med grabben. Polisen kommer och jag tipsar om att något flög ut ur rutan. De hittar en mobil!

Bilen kan bogseras upp och ingen kom till skada men jag undrar över påföljden för grabben med tanke på mobilen. Tillfällen som denna hade det varit perfekt med dashcam. Varför slängde han ut mobilen mitt i manövern? Helt obegripligt.
Bra observerat. Skulle tro att han i ett sista försök att rädda situationen utan att tänka kastade bort det som störde.

Daschcam är ändå rätt bra även om vi sällan har de problem med försäkringsbolag med mera som vissa andra länder har, men bara att montera och låta vara tills om det behövs. Min har använts två gånger för att påvisa vad som hänt
Ja, det är ju inte alltid man själv råkar ut för saker utan man kan bli ”vittne” till saker. Har du tips på någon bra kamera?

Menar du att han hade den i handen och slängde bort för att få båda händerna på ratten? Slog mig att han kanske trodde att någon såg honom med mobilen och var rädd för böter, men då kunde han bara slängt ner den på golvet. Han kanske bara fick panik och handlade irrationellt.
#1334456
Tror att han bara kastade den då det var panik att bli av med den från handen. Vem vet, irrationellt var det i alla fall ;-)

Jag kör Blackvue för att få den så långt uppe så att den inte syns, ;-) Annars kanske en Xiaomi av valfri modell som passar en
#1334485
Jag kör också Blackvue. Men har testat Viofo A129 också som är en vettig kamera i lite lägre prisklass. Den har också front och bakåtkamera.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1334534
Vad är det för pris på dessa? Var köper man? Är de svåra att installera eller ska man lämna in för detta?

Varför jag nu starkt börjar fundera är att jag tycket mig oftare se konstigt körbeteende och nästan alltid ihop med att föraren har en mobil i örat.
  • 1
  • 474
  • 475
  • 476
  • 477
  • 478
  • 543

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]