Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1333925
Hej. Hade redan bestämt mig för att köpa en hyfsat ny V70/XC70, typ My12 , +- ett par år. Efter att ha provkört ett par 2012'or som jag inte var helt nöjd med (ljudmässigt, vägljud) så har jag nu provkört 2005 och 2008 års modell. De är betydligt mer befriade från vägbuller. Sant är att de har rullat med 16" och "ballongdäck" och det påverkar mycket....men det är inga problem för mig. Så nu letar jag inte efter "nyare" modeller utan V70/XC70, mellan låt säga 2004-2008 (Classic). Givetvis vill jag ha en så sen årsmodell av den karossmodellen som möjligt men vad tycker ni....är det sak samma mellan en riktigt fin 2005 och en 2008 förutom skillnad på utrustning? Är det någon årsmodell som ska undvikas med tanke på brister/fel? Tilläggas ska väl att jag enbart söker bil med automat samt bensinare. Kör inte så långa sträckor samt en del stadskörning så en diesel är aktuell.
#1333929
Efter 2004 är de flesta standardfelen fixade. Första med plast i lyktglasen blir fulare än de senare men inget stort. Så jag skulle säga att allmänt skick är viktigare.

Men sätter du ballongdäck på en V70 av nästa modell får du en ännu tystare bil.
#1333944
Som sagt så efter 2004 är dom riktigt avbuggade. Men det fixades saker kontinuerligt så en bra 2007 är bästa köp
Se mer till exemplaret och dess service/rephistoria än milen.
Är vinkelväxeln renoverad/förstärkt ska den ge väldigt många mil utan problem, vilket den INTE gör på en orörd lågmilare.

Undvik fourC-chassien för då är stötdämparna sinnessjukt dyra.
Så bra, är det inte.

Xenonstrålkastare är svindyra.
Halogen är billiga.
Är xenonlampor fula/dimmiga kostar det mycket pengar. "Dimman" är ofta på insidan på xenon, och kan ej poleras bort.
#1333951
SBergdahl skrev: sön 25 aug 2019, 16:58 Efter 2004 är de flesta standardfelen fixade. Första med plast i lyktglasen blir fulare än de senare men inget stort. Så jag skulle säga att allmänt skick är viktigare.

Men sätter du ballongdäck på en V70 av nästa modell får du en ännu tystare bil.
Ok...visste inte att man kunde kränga på fetare däck eller menar du köra med 16"? Går det att använda 16" fälg på nästa generations modell eller tar bromsok i?
#1333952
MickeM skrev: sön 25 aug 2019, 19:20 Som sagt så efter 2004 är dom riktigt avbuggade. Men det fixades saker kontinuerligt så en bra 2007 är bästa köp
Se mer till exemplaret och dess service/rephistoria än milen.
Är vinkelväxeln renoverad/förstärkt ska den ge väldigt många mil utan problem, vilket den INTE gör på en orörd lågmilare.

Undvik fourC-chassien för då är stötdämparna sinnessjukt dyra.
Så bra, är det inte.

Xenonstrålkastare är svindyra.
Halogen är billiga.
Är xenonlampor fula/dimmiga kostar det mycket pengar. "Dimman" är ofta på insidan på xenon, och kan ej poleras bort.
-Tackar! Vad tycks om motorval....vill helst ha 170 hästaren eller 2.5t? Har läst en del här på forumet om att skillnaderna är försumbara mellan 140 och 170hk. Har själv inte kört 2.5t, bara 2.4t
#1333970
Bondkaka skrev: sön 25 aug 2019, 20:21
MickeM skrev: sön 25 aug 2019, 19:20 Som sagt så efter 2004 är dom riktigt avbuggade. Men det fixades saker kontinuerligt så en bra 2007 är bästa köp
Se mer till exemplaret och dess service/rephistoria än milen.
Är vinkelväxeln renoverad/förstärkt ska den ge väldigt många mil utan problem, vilket den INTE gör på en orörd lågmilare.

Undvik fourC-chassien för då är stötdämparna sinnessjukt dyra.
Så bra, är det inte.

Xenonstrålkastare är svindyra.
Halogen är billiga.
Är xenonlampor fula/dimmiga kostar det mycket pengar. "Dimman" är ofta på insidan på xenon, och kan ej poleras bort.
-Tackar! Vad tycks om motorval....vill helst ha 170 hästaren eller 2.5t? Har läst en del här på forumet om att skillnaderna är försumbara mellan 140 och 170hk. Har själv inte kört 2.5t, bara 2.4t
Det är bara mjukvara som skiljer 140hk och 170hk. Skillnaden är över 3300varv.
Dvs skillnaden märks egentligen vara vid omkörning. Men det är ju då man vill ha kraften....
Kör V70 140hk själv, och drar 1350kg husvagn utan bekymmer. Men är ingen gasfot. Prioriterar att ha få saker som kan fela. (Dvs därför ingen turbo, Diesel eller AWD)

Xcmodeller finns bara med turbo eller diesel.

Ingen motor är dålig, men som alltid är turbomodeller känsligare för bristande service och oftare hårdare körda.
Men en normalt körd och omhändertagen turbo är mycket trevlig.
#1336627
Hej igen. Nu har det provkörts V70's....från 2003 - 2008 Classic. Det har bara varit med 2.4 motorn, 140/170 hk. Allt mellan 13000 - 23000 mil på mätarna. Prestandamässigt duger det för mig. Skulle dock inte avfärda en 2.5t. Hursomhelst....de V70 som finns i denna årsmodell verkar ofta ha skavanker,brister eller fel. Har inte fastnat för någon än. De är inte i det skick jag önskar/letar efter. Börjar tro att de riktiga "guldklimparna" stannar hos släkt och vänner och kanske inte kommer ut "på marknaden". Har därför funderingar om S80.....kan de ha körts "mildare" och inte fungerat som laståsnor/slit och slängbil i samma utsträckning som V70? Är det samma råd om motorer och typiska fel/brister på dessa som V70 eller finns det annat att tänka på?
#1336655
S80, S60, V70N är samma mekanik och elektronik.
XC70 är bara en V70t med AWD, lite högre markfrigång och lite plastdetaljer.

XC90 delar samma prylar och elektronik i det mesta också.

Ja, det är svårfunnet med 11 är eller äldre bilar i utsökt skick med så få mil.

De flesta bristar är lätta att fixa, och var INTE rädd för mil. Titta på exemplarets historik mer än milmätaren för bekymmersfritt ägande.

Väldigt mycket slitdelar kommer vid 20-23.000mil, och dom är oftast bytta på en med 28.000mil tex.....
Men en med 19.000mil kostar betydligt mer än en 28.000mil, TROTS det.
Människans psykologi ligger bakom det.
#1336770
Bondkaka skrev:Hej igen. Nu har det provkörts V70's....från 2003 - 2008 Classic. Det har bara varit med 2.4 motorn, 140/170 hk. Allt mellan 13000 - 23000 mil på mätarna. Prestandamässigt duger det för mig. Skulle dock inte avfärda en 2.5t. Hursomhelst....de V70 som finns i denna årsmodell verkar ofta ha skavanker,brister eller fel. Har inte fastnat för någon än. De är inte i det skick jag önskar/letar efter. Börjar tro att de riktiga "guldklimparna" stannar hos släkt och vänner och kanske inte kommer ut "på marknaden". Har därför funderingar om S80.....kan de ha körts "mildare" och inte fungerat som laståsnor/slit och slängbil i samma utsträckning som V70? Är det samma råd om motorer och typiska fel/brister på dessa som V70 eller finns det annat att tänka på?
S80 "brukar" vara mer bil för pengarna iom att stora sedaner är iskalla på marknaden, plus att de oftast körts av direktörer, diplomater samt äldre som kanske kör mer försiktigt(?). V70N är som sagt mer familjebil/laståsna. Men motorer och plattform är lika.
Köpte min S80 för drygt ett år sen av en äldre herre , och den hade bara rullat 16 700 mil. Dock så är det precis som MickeM skrev att bilarna blir ju äldre. Min är ju 20 år gammal och jag har i sommar fått byta hjullager fram samt ena bromsoket bak.

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]