Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobbe850
#1326709
Ja jag upp lever det som den inte får bensin, tycker också det tar lång tid innan den startar, och det är bytt bränslepump och bränslefilter på den, och hittar inte någon slang som är dålig på den.
av Erik Å
#1327236
Den där årgången har väl bara MAP-givare (senare årgångar har MAP+MAF) för att styrelektroniken ska veta hur mycket du öppnat trottelspjället och kunna anpassa bränsleflödet till luftmängden. Så om MAP mår dåligt (men inte så illa att den sätter felkod) eller om det är en vacuumläcka på anslutningen mellan insugningsrör och MAP så kommer det att bli problem
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1327253
Erik Å skrev:Den där årgången har väl bara MAP-givare (senare årgångar har MAP+MAF) för att styrelektroniken ska veta hur mycket du öppnat trottelspjället och kunna anpassa bränsleflödet till luftmängden. Så om MAP mår dåligt (men inte så illa att den sätter felkod) eller om det är en vacuumläcka på anslutningen mellan insugningsrör och MAP så kommer det att bli problem
Finns ingen MAP på 850 Turbo. Hur mycket spjället är öppet får sprutet reda på via TPS. Sprutet räknar ut bränsle / tändning via signalen från MAF + TPS.

Men helt klart är det värt att kolla röret mellan luftfilter och turbo. "Bälgen" på det röret kan spricka med dålig gång som resultat eller om anslutningen mot vevhusventilationen har gått sönder.
av Tobbe850
#1327847
Det är bytt bränslepump och bränslefilter, har kollat alla slangar och bytt några vekare slangar som var dålig, och kolla på dom grova sug och tryck slangar och har inte hittat något fel på dom, och fortfarande så går det inte på full gas, den går hur bra som helst upp till 2000 varv, men när jag trampar gasen i botten då tvär dör den och sen när man släpper på gasen och gasar lite så är det som den inte får bensin för den kommer efter ett litet tag och då går den normalt upp till 2000 varv.
av Tobbe850
#1330468
Jag tror det är något med att den inte får bensin, killen som jag har köpt den av säger att den har stått i två år, innan han ställde av den så har han bytt bensin pump på den, sen ställde han på den och besiktiga den och den gick igenom, men efter ett tag började lambasonden lysa, sen började den gå dåligt över ca 2000 varv, men jag gick in och tog bort fel meddelande sen har inte lambasonden larmat något mer, men den går fortfarande dåligt över 2000 varv. Kan det vara någon backventil på bränsle ledning som kärvar? Eller vad tror ni har hänt? Jag har kollat alla slangar till turbo och har inte hittat någon dålig slang,
av Tobbe850
#1333875
Nu har jag kollat på bensin trycket, köpte en mätare på Biltema så när jag mätte trycket så gick trycket upp till 700, men det ska väl ligga på runt 300? Kan det vara att bränsletryckregulatorn inte öppnar, bilen har ju stått i minst två år. När jag tar bort vakuum slangen så händer det inget med motorn den går varken upp eller ner i varv.
av Tobbe850
#1333905
Är det bara och byta den eller kan man laga den? Det är väl ett membran i dem eller, det måste ha hänt något med den när den stog i två år antagligen.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1333926
Det är bara att byta den, har för mig den är kapslad så går ej att plocka isär. Bränsletrycket ska ligga runt 3,5bar på tomgång om jag minns rätt :-)

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]