Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1333543
Hej
Testar lyckan i detta forum innan jag åker in på verkstan med bilen.

Har en Volvo v70 2.0 flexifule. -08 som rullat ganska precis 20.000mil
Haft den i min ägo ca 4 år och på riktigt ALDRIG haft det minsta bekymret med den sen jag köpte den. Först NU.

Började för typ 1-2 månader sen då den började gå hackigt då man höll jämn gas. Vid gaspådrag försvann problemet men så fort man låg på jämn hastighet så började bilen hacka. I samband med att detta hände så började Motorlampan att lysa. Kollade felkoder både hemma och på auktoriserad verkstad. Åtgärdade felen som var: Bytte lamda bakre å främre, bytte alla tändspolar, nya tändstift, samt passa på att byta olja oljefilter och luftfilter samt ny servoolja.

När allt detta var bytt gick den som på nyfött igen. Den funkade hur fint som helst inga problem alls.
Tills för typ vecka sedan då den började spöka igen. Först motorlampan som påstod att det nu var luftmassemätaren(tror jag bara har en temp sensor i min bil). Denna kod har återkommit så det känns som ett potentiellt fel?

Det konstiga är att i samband med detta började DTSC lysa och säger "Service erfordras" och sen att jag har försämrad motor prestanda. Tycker själv att när jag körde så gick bilen precis lika dant. Alltså felfritt. Skumt ? När jag stänger av bilen å startar igen så försvinner meddelandet. Hmm?

Detta har kommit och gått dessa meddelanden men bilen har gått bra oavsett. Fram tills idag. Nu börjar den hacka precis som den gjorde för nån månad sen som jag beskrev. Den kan inte stå länge på tomgång och slår av efter en stund. Vid gaspådrag stillastående kommer lite svartrök. Den går ojämnt och gungar fram under tiden man kör den. Dock börjar ingen motorlampan lysa överhuvudtaget.

Så min fråga till er där ute. VAD I HELVETTE ÄR DET SOM PÅGÅR? :)

I övrigt en fin bil hahaha...

Mvh William
#1333568
Först och främst har du en V70II.
2.0 flexfuel sitter inte i V70N.
Fel forumdel.

Jag skulle bli rådlös om du inte har en LMM . Blanda inte ihop din med gamla 10v motorerna som satt i S/V70I. (Tom år 1999)
Den saknade LMM.

Vad var felkoden exakt?
#1333578
Hej! Är helt ny på detta forum så visste inte riktigt var jag skulle posta detta. Ber om ursäkt om det blev alldeles för fel.

Jag kan inte så mkt om bilar och har ingen aning vad jag ska blanda ihop den med. Men jag försöker bara få lite idéer på vad felet kan vara. Jag har pratat med några och många påstår att det inte sitter en lmm i min bil utan typ nån temp sensor som ska funka på samma sätt? Men jag vet inte för jag kan inget. Dock så har jag googlat på lmm hur dom ser ut osv och jag hittar på riktigt ingen lmm i min bil. Den ska väl sitta i närheten av luftburken? Temp sensor ska tydligen fubka på samma sätt? Men som sagt jag vet ej.

Felkoden säger den p0101 MAF circuit Range/performance.

Och var ska jag posta inlägget istället??
#1333583
Här läser/skriver dom med kompetensen för V70II.
viewforum.php?f=56

Jo, en LMM sitter på grova slangen från luftfiltret till insuget.

Det jag menar, är att första årgångarna av första V70modellen hade en 2,0motor som saknade LMM och det satt en temogivare istället på den platsen LMM brukar sitta.
Det hjälper dock inte dig.

Felkoden pekar på LMM eller alternativt en större luftläcka. Typ grova slangen från LMM till insuget. Ingen liten smygläcka.
#1333657
Imsevimse089 skrev: tor 22 aug 2019, 19:13 Kollade felkoder både hemma och på auktoriserad verkstad. Åtgärdade felen som var: Bytte lamda bakre å främre, bytte alla tändspolar, nya tändstift,
Inte blev det väl fel på allt detta samtidigt?
Vilka felkoder hade du vid detta tillfälle?

Har du tankat olika bränslen (bensin/etanol)? I.s.f. har du låtit den adaptera?
#1333679
Ska försöka uppdatera lite. Jag ringde Auktoriserad verksad på morgonen och surrade med om vad mitt bekymmer var. Han tyckte att det var konstigt att jag inte hade någon LMM i bilen och att det absolut kan vara den som strular. Men då jag ej har någon och tror jag har någon typ av tempsensor istället så sa han att det kan vara den som behövs bytas eller rengöras. Men till min fundering då, vart i helvette sitter den haha... för jag hittar den inte någonstans? Någon som typ kan hjälpa med bild eller något hur den ser ut och var den sitter?

De fel som blev samtidigt var att den gick hackigt och tände dåligt och motorlampor kom och gick. Men bytta ALLT i samma veva då även Volvo sa att mina tändspolar var dåliga.
Innan Felkod för LMM kom så var de faktiska felkoderna för Lamdasonden. Men de byttes. Dock så påstår den ibland att det fortfarande är den som strular men jag synar det lite?

Kanske tankade etanol för mer än 1 år se. Annars bara bensin. Fått rådet att köra inpsrutningsrengöring och att de ska göra susen men känns för simpelt?
#1333684
Vet inte om det är exakt lika på Volvo:



Ang. felkoder "för lambdasond" finns det koder som anger att själva sonden felar samt koder som säger att lambdasonden detekterar felaktig förbränning. Därav intresset att veta vilka felkoder du hade.
V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Jag har svårt att hålla med om att en […]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]