Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stevvee
#1333616
Perra83 skrev:
TommyP86 skrev: tor 22 aug 2019, 21:40
Perra83 skrev:Har bara kört en äldre V60 T5 och den kändes väldigt tunn.
Varför finns inte D5 längre? Både snabb och hyggligt snål.
Tycker att det är ett jäkla ös i min gamla V60 D5 med Polestar 233/500. Nya T6 har bara 400Nm.

Är det 240hk/ford du tänker på? Annars tycker jag inte det är så stor skillnad. D5 dör av där T5 fortsätter, lite skillnad i karaktär. Samma spec på dom också (i gamla plattan)
Kan aldrig tänka mej att skillnaden är stor åt nåt håll i SPA.
Kommer faktiskt inte ihåg vilken motor det var... det var i alla fall nya fronten på V60. Jag förväntade mig säkert mer än vad den gav. En T5 ska ändå ha lite ös. Mycket av den känslan försvinner nog med automatlådan.
Svårt att tänka mig att T5an skall ha lite ös i sig när T6an är relativt tam den med. Visst min T8 skjuter iväg men inget Herrejösses över det. Eller så har man bara vant sig
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1333673
Perra83 skrev: tor 22 aug 2019, 21:49
TommyP86 skrev: tor 22 aug 2019, 21:40
Perra83 skrev:Har bara kört en äldre V60 T5 och den kändes väldigt tunn.
Varför finns inte D5 längre? Både snabb och hyggligt snål.
Tycker att det är ett jäkla ös i min gamla V60 D5 med Polestar 233/500. Nya T6 har bara 400Nm.

Är det 240hk/ford du tänker på? Annars tycker jag inte det är så stor skillnad. D5 dör av där T5 fortsätter, lite skillnad i karaktär. Samma spec på dom också (i gamla plattan)
Kan aldrig tänka mej att skillnaden är stor åt nåt håll i SPA.
Kommer faktiskt inte ihåg vilken motor det var... det var i alla fall nya fronten på V60. Jag förväntade mig säkert mer än vad den gav. En T5 ska ändå ha lite ös. Mycket av den känslan försvinner nog med automatlådan.
Min chippade gamla 2.5T är det betydligt mer riv i än jag upplevde det på V60n med ny T5 jag körde. Skiljer ju ett par hundra kilo men jag har en avsevärt sämre automatlåda i min gamla häck. För att inte tala om skillnaden i ljudet, där har ju VEA inget att hämta, då är tyst el roligare.
Användarvisningsbild
av Rillee
#1333683
Tror att man blir lite lurad på grund av att det inte låter så mycket när man pressar den nya t5.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1333695
Rillee skrev: fre 23 aug 2019, 12:35 Tror att man blir lite lurad på grund av att det inte låter så mycket när man pressar den nya t5.
Kanske därför som gamla Polestarbilarn har det där spjället som öppnar när man viker spaken åt vänster 8-)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1333699
Rillee skrev: fre 23 aug 2019, 12:35 Tror att man blir lite lurad på grund av att det inte låter så mycket när man pressar den nya t5.
I gamla V60 som är sådär ljudisolerad hördes den rätt tydligt, men det är ju ett ganska platt ljud som inte tillför något särskilt.
av LazerHawke
#1333718
Är det inte allmänt känt att det blir placeboeffekten? Med mer motorljud dvs det jag gillar med dagens bilar man känner det i kroppen om det flyttar på sig
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1333973
T5 har ingen riktig ooommppff längre :-)
Kan beskrivas som om det saknas vrid.
av Simpalabomba
#1337679
Har haft T5an i ca en vecka nu och även tagit tiden för 0-100km/h vilket jag får till ca 8sec... enligt volvo skall det vara 6.7
Någon som har en aning om hur detta kommer sig? Har haft en passagerare och inget "tungt" i bilen.
Har haft bilen i Dynamic och även utan antisladd.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]