Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peter1507
#1333672
Hej,

Detta blir mitt första inlägg i forumet. Jag använt det flitigt i många år men bara sökt efter redan besvarade frågor. Det här inlägget blir nog något helt nytt.

Jag har en Volvo S80 -99 med 2,4L 140hk motor som haft lite otur med kamremmen.
Jag har precis bytt toppen så nu går motorn bra igen, men jag är tämligen säker på att kamremmen löper fel, den tenderar att vandra inåt blocket. Se den här videon
Som ni ser ligger remmen långt in på alla andra drev men precis i mitten på löprullen. Man ser tydligt att alla drev ligger i linje med varandra, men löprullen sitter 5mm längre in.

Det som gör mig säker på att remmen löper fel är att den i början tog i armen på spännrullen, se här och här. Jag bytte kamrem igen och fick den att löpa lite bättre (som ni ser i första videon) men den tenderar ändå att vandra inåt. Det är bara en tidsfråga innan remmen vandrar mer inåt och tuggas sönder av spännaren (som faktiskt hänt tidigare).

Är det fel löprulle eller ska det sitta någon distans mellan blocket löprullen? Tyvärr har jag inte kvar spännrullen eller löprullen som satt på från original, men jag vet att remmen löpte i mitten förr.

Den kamremssats som sitter på är köpt här

Mvh Peter
av Peter1507
#1333680
halvgute57 skrev:Är vattenpumpen bytt mot icke orginal?
Kanten på den styr så remmen inte far för långt in..
Det är inte fel på vattenpumpen, remmen löpte nämligen lika både med original och nya vattenpumpen. Här ser man hur remmen går med original vattenpump, man hör även hur illa det låter när remmen går emot spännarmen. Men som jag skrev ovan så bytte jag både vattenpump och sedan kamrem en gång till för att bli av med problemet, men remmen löper ändå väldigt långt in.
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1334303
Kolla så att vevaxeldrevet inte är koniskt, dvs kuggarna lutar. Ta loss drevet och kolla med en vinkelhake så att kuggarna är parallella med vevaxeln. Jag hade detta fel på en B21:a i en 240-80. Bytte drev och sen blev det bra.

/ Hasse
av marimbalanguage
#1334337
En fråga: använde du en packning mellan block och vattenpump? eller använde du bara packningssilikon?
Dreven är till en viss grad koniska och ska styra remmen mot blocket, det är drevet på vattenpumpen som förhindrar att den vandrar för långt in.
av Amazon1964
#1334856
Hej. Har du kollat axialspelet på drevet där remmen går fel, det är ju ett VVT drev. Jag har en xc90 2,5t som har ett axialspel på 1,6mm. Jag tänker om ditt drev är ännu mera slitet och det snurrar i läget längst ut så skulle det kunna se ut så där. Det är bara att dra drevet fram och tillbaka så känns det direkt. Lycka till Amazon 1964
Bruten fjäder framvagn

Hadde igår min nyköpta V90 CC på […]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]