Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BjarneJ
#1333496
Har inte varit inne på forumet ett tag och har hamnat lite på efterkälken...
Har nyss köpt en V/70 2001, motor 5244s med automat som har ett antal fel, men jag fick den billigt.
Ett av felen är körhöjdsensorn som vad jag har förstått sitter i förarsidans sidospegel.
Jag har testat lyfta kåpan men ser ingen sensor. Jag har inte i nuläget tagit bort spegeln från dörren än och vill inte göra det heller om det visat sig sensorn sitter någon annanstans.
Dessutom fungerar inte farthållaren och vad jag har lyckats få fram sitter det en givare på kopplingspedalen/bromsen, men denna är automat. Visst kan jag går ner och titta efter, men jag har nyligen fått nytt knä så jag är inte så vild efter att kräla för mycket.
Tacksam om det finns någon som kan svara på mina frågor.
Jag är inte lat, bara nyopererat
Användarvisningsbild
av wissel
#1333549
Vet inte om du egentligen menara " Atmosfärtryckgivare" ??? Den sitter på plåtbalkens undersida dvs plåtbalken som sträcker sig över kylaren.
Går en slang mellan denna givare till insuget. En mutter på ovansidan så pillar du loss den lätt. Jag bytte slangen på min till en utan sot, det räckte.
Atmosfärtryckgivare.png
Atmosfärtryckgivare.png (305.94 KiB) Visad 1096 gånger
av MickeM
#1333558
Nja, nu ska vi inte blanda ihop yttertemperatursensor (en i var backspegel) och MAPsensorn (ovanpå kylaren på sugmotorer) med atmosfärstrycksensorn.

MAP = Mainfold Absolute Pressure
Dvs trycket i insugsgrenröret

Atmosfärstrycksensorn ( trycket i omgivningen) sitter i vissa fall på ECM, men jag vet inte hur det är ställt på alla modeller. Alla kanske inte ens har en.
Här har vi problemet med generella felkoder från universalläsare.

Så det kan handla om MAP, som föregående menar.
Sot i slangen är vanligt fel som sagt, och även en rengöring av gasspjället är bra.

Men hur var felkoden?
Hela koden. Inte bara översättningen
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av wissel
#1333560
Njae, precis till höger om Den gula lappen som det står warning på finns en liten mutter, lossa den så får du fram Atmosfärtryckgivaren. Bilden från min 2001a. Bytt den på svågerns 2004a. Kostade då på Volvo åf Visby 879 kr. Men kanske Map sensorgivare är rätt. Men fick namnet Atmosfärtryckgivare och tr odde det var "sant". :-)
av MickeM
#1333562
Jo, det är MAPsensorn.
Men jag skulle inte heller bli rådlös om den skulle kallas atmosfärstrycksensor eller körhöjdsensor av en generell OBDscanner
av BjarneJ
#1333712
Tackar för svar, Jag ska under helgen läsa felkoderna ut igen då jag har raderat alla på bilen. Efter ha kört en sväng återkommer dessa, Naturligtvis.
av BjarneJ
#1333713
Ska testa det enkla först dvs om det finnas sot i slangen
av BjarneJ
#1333827
Verkar som mitt inlägg försvann, men nu har jag läst felkoder ut och får fram följande:
P0171 Too lean Bank1
P2120 Throttle Pedal Position Sensor switch D Circuit
P2138 Throttle pedal position sensor/switch D/E voltage correlation
P2121 throttle pedal position sensor/switch D Circuit Range performance

Får även upp på Displayen "emissioner" vilket får mig att misstänka en sensor i sidospegeln.
Hoppas få lite hjälp och blir väldigt tacksam :-D
av BjarneJ
#1333828
Nu har jag läst felkoder ut. Det kommer upp i dissplayen "emissioner" men utöver det får jag följande felkoder:

P 0171 tool lean Bank 1
P2120 Throttle pedal Position Sensor/ Switch D Circuit
P2138 Throttle pedal Position sensor/switch D/E voltage correllation
P2121 Throttle pedal Position sensor/Switch D Circuit range performance

Tyvärr fanns det inget sot slangen.
Vad jag menade med körhöjdsensor i sidospegeln
Enl. Haynes ska det finnas en sensor i sidospegeln (Volvo V/70& S80) V 70 2000 Till april 2004 Sida 4 A5 och det är den jag misstänker vara anledningen till det kommer upp meddelande om emissioner?
De övriga misstänker jag var i samband med gasspjäll, men var sitter givarna på en automat? har tittat vid pedalerna men inte hittat något nämnvärt.
Tacksam för lite hjälp.
Skickar även detta inlägg då det på något sätt dök upp igen efter jag hade skrivit nytt :-/
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1333830
Det sitter givare för temperatur i spegeln.

Det är snarare den första koden du ska titta på. Den har med avgasreningen att göra.

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]