Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
#1333424
Sug ur lite olja med en enkel oljepump för någon hundring, så behöver du inte bekymra dig...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1333428
Som vanligt finns inga enkla svar.

Oljan ligger ju i botten på motorn. Om nivån blir på tok för hög kan vevaxeln nå ned till oljan och vispa runt den med alla problem det medför, tex oljeläckage eller att oljan kommer upp i insuget så motorn rusar.

Men det finns ju väldigt stora marginaler, Bilen ska ju klara att du kör som en bliltjuv i kurvor, gasar och bromsar max utan att oljan som skvalpar runt kommer upp till vevaxeln. Så kör du som folk ska det mycket till för att du ska få upp oljan så högt.

Att man sänkte till 75 % (både på sticka och i mjukvaran) var för att få extra marignal för bilar som stod mängder av timmar i kö i Tyskland på autobahn vareviga dag, år ut och år in och därför kunde läcka ned diesel i tråget så det blev för hög nivå pga av utspädningen.

Men vill du vara på säkra sidan, Sug ut lite genom "oljestickan" med en billig pump från biltema/jula så kan du köra på bana sedan :-)

Bild
av Tompan60
#1333499
För mycket olja kan göra att dieselmotor varvar ihjäl sig. Det här hänt med Diesel 5:än. Där För sänktes lönenivån av Volvo

Sök på Youtube runaway diesel så ser du vad som händer. Wv och Audi har samma problem.

Som sagt jula med flera har billiga pumpar
Användarvisningsbild
av helgonet1
#1333571
Hej
Ta ut oljan. Det är inte bara vevaxeln som skvalpar runt oljan utan för mycket olja kan skada packningar eftersom trycket ökar. Använd den här pumpen. Kolla länken. Har en själv. Är jättenöjd finns tre olika slangar och jag garanterar dig att en av dem passar i oljestickans hål. Använder den varje gg jag byter olja och oljefilter. Fungerar utmärkt. Får ut lika mycket olja den vägen som underifrån genom oljetråget. Fördelen är att man kan stå på garageuppfarten och byta oljan och behöver inte krypa under bilen, förutsatt att oljefiltret sitter på ovansidan motorn, som det gör i mitt fall men har du diesel så sitter ditt filter säkert på det sättet.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... re-192056/
av berrabus
#1333587
Tack för tipsen.

Otålig som jag är testade jag med pluggen och det gick smidigare än förväntat. Gick att hålla den kvar mot hålet och vikla upp den lite grand tills det runnit ut tillräckligt och sedan bara vinkla tillbaks den.
Nivån är nu strax under max men över 75% som nämnts.

Har nollat felkoden och förhoppningsvis kommer den inte tillbaks.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1333649
Tompan60 skrev: tor 22 aug 2019, 14:11 För mycket olja kan göra att dieselmotor varvar ihjäl sig. Det här hänt med Diesel 5:än. Där För sänktes lönenivån av Volvo
Sök på Youtube runaway diesel så ser du vad som händer. Wv och Audi har samma problem.
Som jag sade innan, Det hände med bilar med slitna motrer som stod timtals i kö tex på autobahn dag ut och dag in så att oförbränd diesel från tomgångten tog sig förbi kolvringarna ned i oljetråget vilket fick nivån att öka och till slut ta sig upp via vevhusventilationen som var delvis blockerad och in i cylindrarna och där orsaka rusning.

Inget som man lyckas åstadkomma vid normal körning, Då sjunker ju nivån över tid istället pga förbrukningen istället för att öka pga utspädning..
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1333658
SebastianJ skrev:
Tompan60 skrev:Du ska ta bort olja. Den får bara vara fylld till 75% på stickan. Ej till maxmärket
Dumheter, självklart kan det vara upp till max på stickan utan att skada motorn.
Faktiskt inte, runt 2010 ändrade man, så jag _gissar_ att det gäller från 08-11.
Ska finnas ett klistermärke i motorrummet om det inte lossnat.
Man får även orange motorlampa om nivån är för hög.
https://amp.svt.se/nyheter/inrikes/volv ... tals-bilar
av Lövet
#1333670
Naturligtvis kan man fylla ända upp. Annars hade maxmärket suttit längre ner på stickan...

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]