Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ChristerJ
#1330385
Hej, har en S60 2001 som farthållaren funkade på för två veckor sen men i lördags när jag skulle lägga i den så funkade den inte,inga felkoder varken på dator eller displey . Några förslag på vad det kan va ?
av jymy83
#1330529
Fick samma fel på min förra V70 2004, inga felmeddelanden utan slutade plötslig att fungera. Då var det konstigt nog så att kopplingslägesgivaren fått något knas och man var tvungen att trycka in kopplingen just lite för att den skulle fungera, gjorde en billig lösning och la en distans bakom kopplingslägesgivaren, på den delen som är på baksidan, så den blev lite intryckt och då började den fungera. Kan även vara så att den bara är smutsig eller ärjat så den inte får kontakt längre. Men du kan felsöka genom att köra som vanligt och trycka ytterst lite på kopplingspedalen och se om farthållaren kommer igång. Sen har jag hört att för vissa har det blivit tvärtom, alltså de ha fått dra på kopplingspedalen uppåt lite så fungerar farthållaren. Men då kan man i alla fall se om felet är vid kopplingsgivaren eller någonannanstans.
av Dextre
#1331736
Lägesgivaren till kopplingspedalen mycket vanligt fel och den har en egen felkod så det är lätt att ställa diagnos. Bytet tar ett par minuter. Kostade några få hundralappar på Volvo. Du kan säkert även köpa begagnat men jag tror att det enklaste är att köpa en ny. Jag har även fått "halvfel" på givaren som hoppat igång igen.
av ChristerJ
#1333553
Nej bara med Autocom men den visade inget fel . Kan det vara en säkring ock vilken beteckning har den i så fall för jag hittar ingen där det står cruise ?
Senast redigerad av 1 ChristerJ, redigerad totalt 0 gånger.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]