Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1333552
@Erik Å, Jag fixar det hos nån polares garage. Traktens smed är så in i hellvitte snål. Har goggla hela dan det enda jag fått fram är där Volvo tar grejorna ifrån Classick parts nånting i Jönköping tror jag det var inge billigare o beställa själv heller. Ska byta baljan bak med den längst ut har såga lös en bra på delplocken.

Fästena inre finns ju genom Volvo iaf så man får väl anse det här som löst :nerd: .
Senast redigerad av 2 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
#1333565
Blir säkert bra :-) Undrar om man kunde ta ett par bitar av fyrkantrör av lämplig dimension som man lägger längs stötfångaren i stället för i bilens längdriktning? Då behöver man bara borra upp fästhål mot karossen och mot U-profilen.. inget svetsjobb alltså. Nä förresten det går nog inte; det är nog för långt avstånd mellan övre och nedre skruvhålen..
#1334567
gubbstrutt skrev:Jag vill påpeka att S70 inte har samma fästen som V70. Till bakstötfångaren. S70 har 2 delar istället för 4 delar som V70 har.
Andra längder på bultar etc. :nerd:
Hur menar du med 4 delar? På 855/V70 så har du krockdämparna(som jag har svårt att tro inte finns på S70), sen 2 konsoler som skruvas i dessa, sen på med stötfångaren och skruva i 2 långa bultar för att hålla fast den(som jag också har svårt att tro S70 saknar).
855 är visserligen skruvad på sidorna också(lossas innifrån), medans V70 har skenor där istället
#1334596
Stötfångaren är i alla fall annorlunda, jag försökte ta alu-balken från en S70 men den var helt annorlunda. V70 har skruvfästen längs överkanten, S70 har clips. Balken är lägre på V70 för att ge plats till urtaget mot bakluckan. Plåtkonsolerna på bilen såg ganska lika ut men de kanske är aningen mindre på V70 för att passa den lägre balken
#1334689
Erik Å skrev: tor 29 aug 2019, 10:15 Stötfångaren är i alla fall annorlunda, jag försökte ta alu-balken från en S70 men den var helt annorlunda. V70 har skruvfästen längs överkanten, S70 har clips. Balken är lägre på V70 för att ge plats till urtaget mot bakluckan. Plåtkonsolerna på bilen såg ganska lika ut men de kanske är aningen mindre på V70 för att passa den lägre balken
Fäst konsolerna är inte samma på S70 som på V70. På S70 är det bara en enhet per sida.
Konsolerna ser helt olika ut. Här ska ni få ett nummer o goggla på 9169447. Kan ej lägga ut bild tyvärr.
Balkarna har jag aldrig jämnfört men det lär vara som du säger det är jag säker på.
Jag har nyss skruvat dän från min V70 och på en S70. 850 och 855 har jag aldrig skruva på.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]