Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1333536
Lite länkar till Scotty Kilmer. Han känns ju allmänt halvt påtänd mest jämt, men han har kanske en poäng.





Och här en till om att inte spola...


Vet inte vad jag ska tro.
#1333547
Jag har en XC70 som just slagit över 10 000 mil, tänkte göra ett byte inom kort på sättet Volvo gör, genom att låta automatlådan pumpa ur sig själv och fylla på ny olja eftersom tills all olja är bytt. Eftersom jag inte upplever några bekymmer med lådan så känns det onödigt att göra en ”dialys” flush på specialfirma i min värld iaf.
#1333742
Jag har också haft svårt att bestämma mig för vad jag skall tycka om fenomenet sköljning. Å ena sidan är det kloka skribenter som förespråkar det, å andra sidan märkesverkstäder som inte vill utföra det. Och när t.o.m. Bilia som inte tvekar inför minsta slant väljer att varken rekommendera eller utföra det blir jag lite skeptisk till hur nödvändigt det egentligen kan vara.
#1333745
TommyP86 skrev: fre 23 aug 2019, 20:30 En återförsäljare ska följa tillverkarens rekommendationer, volvo vill inte ha servicekostnader på lådan. Kolla vad de andra märkena som har den här lådan rekommenderar.
Förstår inte vad du menar, kostnaden läggs ju på kunden så varför skulle Volvo misstycka?

Ang. andra märken, du får gärna tipsa om vilka. Jag vet själv inte ens vad jag har för låda i bilen.
#1333754
StefanN skrev: fre 23 aug 2019, 21:00 Det handlar ju om när servicekostnader summeras av tex Teknikens värld då ser det ju illa ut om man har ett oljebyte med i kalkylen.
Ah, då förstår jag.

Samtidigt skulle iofs även eventuella växellådsras sticka ut i kalkylen.
#1333771
Det där är en sak som inte behöver servicestämpel i boken. Så enligt mitt tycke så borde du vänta lite till för att sedan tömma oljan själv och hälla nytt. Spola lådan behöver du inte göra om inte oljan blivit bränd av att ha dragit tunga släp.

Släpp ut den gamla oljan och fyll på med exakt lika mycket som kom ut, kolla nivån, byt det som ska bytas, klart.
Gör en liten notering i serviceboken.
Återförsäljarna tar för mycket pengar för det och det är billigare att göra det själv och det är ganska enkelt. Finns många trådar på forumet som beskriver det i detalj.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]