Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1333390
Min svärfar har en 850 (VOLVO 854-512 SE 2.5 från -96? - ca. 36.000mil - jag lånade bilen nyligt)
Det som tydligast märkts är att när startnyckeln vrids, startmotorn snurrar, men bilen inte startar.
Görs ett nytt försök direkt, har den alltid startat perfekt/direkt på andra försöket.
Har inte upplevt någon skillnad mellan sommar / vinter eller varm / kall motor. - Ibland startar den bara inte på första försöket...

Vid mer än 70km/h går det att förnimma att den hackar till någon gång, men förmodligen inget som en passagerare skulle märka.
Kommer man till rödljus / rondeller eller kör lite långsammare, inträffar det ganska ofta att motorn blurrar / tappar kraft / stannar. Dock startar den på första / andra försöket och går perfekt - en stund.
(riktigt irriterande - dock tycker jag att den går bra dessemellan)

Vad jag vet, byttes bränslepumpen samt tändstift mm. för något år sedan.

(felsökning på en bil som går bra ibland är en utmaning - tycker jag)

Var ska felsökningen börja?
Finns någon typ av felkodsavläsning på denna bil?
#1333412
Möjligt att stift tändkablar. Fördelarlock rotorn är dåliga. Framgår inte om du bytt fördelarlock och kablar samt rotor. Tändlägesgivaren kan visst ge såna symtom har jag läst.
Felkods avläsning antingen sitter det en blink dosa i motorrummet bakom vänster framljus lite osäker där kan vara höger med. Eller så sitter det en obd kontakt under mitten armstödet inne i bilen troligen blink koder där med. Då får du fixa dig en egen kodläsare. Självklart kan jag ha fel. Har du någon motorkod kan det vara bra när de riktiga experterna svarar. Dit hör inte jag.
#1333460
Tack för tipsen!
Jag vet inte om någon bytt fördelarlock / kablar / rotor eller tändlägesgivare. (skulle kunna fråga..)
Tändstiften bytte jag (men det är många år sedan - dock har bilen bara gått några tusen mil efter det.)
Går någon av dessa delar att "kolla upp"?

Det jag tycker försvårar det hela, är att den inte alltid går dåligt. (lite svårt att testa)
Och går bra (efter första / andra startförsöket.)

Ska kolla om det finns någon "blink dosa" eller om det behövs något annat?
(har en blink kodläsare, men för Citroen - kanske skulle fungera?)
#1333479
Bra idé - (vet inte om det byttes när bränslepumpen byttes) - ska kolla..

Men skulle motorn inte alltid gå dåligt? eller dåligt endast vid belastning? (eller inte starta vid kyla - när ev. vatten frusit?)
Nu kan den gå bra när man rullar fram mot ett rödljus. Medan man väntar på tomgången börjar den misstända (och kan stanna)
Dock inga problem att starta den igen (första eller andra försöket) och då går den bra igen - ett tag...
#1333617
Albireo skrev:Tack för tipsen!
Jag vet inte om någon bytt fördelarlock / kablar / rotor eller tändlägesgivare. (skulle kunna fråga..)
Tändstiften bytte jag (men det är många år sedan - dock har bilen bara gått några tusen mil efter det.)
Går någon av dessa delar att "kolla upp"?
Bara skruva loss fördelaren och kika hur den ser ut innuti. Ser den ut som skit så är den troligen skit ;)

Dåliga tänddelar brukar ofta(inte alltid) vara påverkade av väder dock, t ex att den går betydligt sämre när det regnar/är mycket fuktigt ute än den gör en torr sommardag.
Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]