Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andreas79
#1331920
Hej
Vi funderar ev på en XC90 (gen1) (7sits) o har då lite funderingar över "plus o minus" dvs service, milkostnad (bensin) vad man bör tänka på i övrigt

Skickat från min GM1913 via Tapatalk

av Jultomten
#1332207
Jag går i samma tankar. Skatt och bränsleförbrukning kan man ju räkna på, men med reservdelar och service är det svårare.
Användarvisningsbild
av wissel
#1332414
Jag har haft min XC90 nu i snart 7 år och mina erfarenheter är att det mesta är bättre kvalitet än om man jämför mot V70n- Typ Spindelleder, Kulleder helt enkelt så är framvagnen i en helt annan klass. Bakvagen har jag bytt främre bakre bussningen, det är allt. Dessvärre har jag haft otur med Vinkelväxeln, har bytt 2 st och när den tredje la av så tog jag bilen till Ludvika Maskin som gjorde om v-växeln och förstärkte den så jag tror den håller bilen ut....för övrigt relativt billig i reparationer, servar gör jag själv. Bilen har nu rullat 21K med ett milt körsätt.
av Jultomten
#1332929
Tack för input!
Jag och sambon var och kollade på en Hundai Santa Fe i helgen, och hon tyckte baksätet var för lågt och framsätena för platta och obekväma (och jag trodde det var jag som var petig!). Sedan råkade jag hitta en XC90 att titta på i närheten... det blir svårt att titta på andra bilmodeller när man har den att jämföra med.

Vi har en V50 från 2004 och bara de sätena är 10 x bättre än nytillverkade lågprisjapanare.

Hur som helst, när vi köpte vår V50 för ett år sedan gav vi bara 18 kkr för den, den hade gått 24 då. En sån bil kanske man inte blir för ledsen över om växellådan skulle ge upp eller liknande, men skall man betala 60-70 kkr för något som gått runt 22 så vill man ju att den skall hålla några år (det finns 42 milare på blocket så man kanske inte skall oroa sig så).
Användarvisningsbild
av wissel
#1332953
Tittar du på bensinare eller dieslar? Byter olja o filter varjv1000 mil. Motorn är ännu som ny. Tror att det finns välservade xc90 då det är dyrt att slarva .....
av Andreas79
#1332970
Vilket är mest ekonomiskt med tanke på det absurt höga skatten?!

Skickat från min GM1913 via Tapatalk

av Jultomten
#1332995
Tittar man på 2.5T och D5 och kör runt 15000 km är disel ändå billigare trots skatten (om jag räknar rätt). Det som gör det svårt att välja disel är väl att man inte vet vad politikerna hittar på nästa gång...
Användarvisningsbild
av frasse4
#1333022
Beror nog på årsmodell, de sista dieslarna måste väl ha partikelfilter och lägre skatt. När jag köpte min V70 - 05 minns jag att bensinen var billigare till runt 2000 mil baserat på skatten. Borde vara liknande på XC90 vid samma årgång
av lennart lundberg
#1333099
Hej!

Vår bil XC 90 -04 bensin 21 500mil 7-sitsig.
Pensionär 75 år och är jättenöjd med bilen. Passar oss bra och är ca 1.85 lång. En trevlig bil för långfärd. Kanske lite , lite seg vid omkörning jämfört med min S80 2,5T.
Den drog senast Stockhlm-Gögteborg-Stockhom 0,99 l /mil med gällande fartbegränsningar i lite överkant enligt mätaren.
Min dyraste rep. var av DEM enheten ”Antispinn service” 3 500 kr som jag lämnade in löst ”Märsta OBD service”. Volvo vill ha för bytesdel ca 23 000 kr med byte, en rysning. En kostnad som kan komma på alla AVD modeller. Sitter under bilen bak, utsatt läge. Fyrhjulsdriften.
Har bytt defekt bakhjulslager ”blev bägge 1 488 kr SKF”, en p-ände, automatoljan Swedol 20 l 1 258 kr "18 l spolning av lådan” 19 200 mil vid ägarbytet. Motor till högtrycksspolningen strålkastare 265 kr beg.
Gör nästan all service och rep. själv.
Bilen har 18” sommar hjul original och helt okej körmesigt. Fick punktering. Nytt däck med samma mönster kostade 920 kr vid ytterdörren plus montering i efterhand.
Div. små saker som alla bilar råkar ut för.
Handbromsen är för många ett sorgebarn. För mig var det endast Volvo originalbackar som fungerade på nya skivor.
Läckage undertill mellan växellåda och motor förekommer.
Kolla VVT hjulen (kamaxeln) gäller bl.a. 2.5T turbo. Glapp vid kamaxeln, slitage. Ger oljeläckage. Dyr kostnad.
Vår XC90 var bägge bytta innan bilköpet. Ca 18 500 mil. 2016-10-03
Kolla om oljebytena är gjorda eller inte. Jag byter olja vid ca 1 000 - 1 500 mil på mina bilar.

Lennart
av Jultomten
#1333423
Tack Lennart, det var ju inte allt för avskräckande. Kan man se eller känna glappet på ventilhjulen? Kanske inte är så uppskattat att börja riva loss kåpor mm vid privatköp.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]