Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emtor
#1333262
En vecka sen,-åkte til stan. Hörde ett mycket svagt varvtal/fart-beroende vinande ljud.
I går,-åkte 60 mil, där var ljudet igen-lite starkare.
Ljudet kommer och går, bara i 5. växeln och bara när man ger gas. När drivlinan bromsar motorn i utförsbakke är ljudet mycket svagare.
Ljudet försvinner när bilen rullar utan pådrag från motorn eller bromsning från drivlinan eller när kopplingspedalen trampas in.
Jag är säker på att det är 5. växeln som håller på att paja, men frågan är: Kan man fortfarande köra bilen på dom andra växlarna om det nu händer att 5. växeln helt slutar att fungera?

Vad heter sajten där man kan hitta begagnade delar från bilskrotfirmor?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1333317
emtor skrev: ons 21 aug 2019, 09:15 Vad heter sajten där man kan hitta begagnade delar från bilskrotfirmor?
Bildelsbasen :-)
av emtor
#1333330
Tack,-hitta flera lådor som passar min motor. Priser från 3000 till 9500.
Försöker först att byta oljan som säkert är lika gammal som bilen. Hur som helst, det blir nog växellådebyte med tiden.
Jag kör ofta från norra Norge till Kalix och då pajar det säkert i Finland, typ Muonio eller Kolari, tusen mil från närmaste hus og kallt som perkele. -Jätteroligt.
av emtor
#1336792
Fortsättning . . .
Kom hem och fyllde olja,-äntligen, nu är problemet löst tänkte jag.
Två dagar senare . . . kollade oljenivån,-hva f... noll olja, burken var tom. Var försvann 4+ liter olja?
Tittade under bilen . . . såg att det droppade från den innersta damasken.
Perkele,-en läcka.
Beställde ny tätning/damask från Tyskland plus hämskt mycket arbete,-tappar ingen olja nu och växellådan funkar som förut.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]