Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av volvoc70cab
#1332956
Volvos familj med fyrcylindriga dieselmotorer, som kallas VEA, skulle ha marknadens längsta intervall för kamremmen.

Nu viker sig Volvo för den massiva kritiken som bland annat kommit från organisationen Motormännen, och kortar intervallet för byte av kamremmen från 24.000 till bara 15.000 mil. Det skriver Motormagasinet.

Förändringen gäller Volvobilar med fyrcylindriga dieselmotorerna D2, D3, D4 och D5 tillverkade från 2014 och framåt.

Kamremsproblemen har varit ett hett samtalsämne bland Volvoägare länge. Tidigare i år gick organisationen M Sverige (tidigare Motormännen) ut med en varning för motorhaveri i Volvos femcylindriga dieselmotorer, något som Volvo tillbakavisade. Den nya ändringen gäller alltså fyrcylindriga dieselmotorer.

Informationen om kortare intervall för kamremsbyte har dock inte nått ut till alla verkstäder än – något som kan innebära en otrevlig överraskning för bilköpare och bilägare, visar Motormagasinets granskning.

"Ingen av de icke Volvo-auktoriserade handlarna svarade rätt på vår fråga, de flesta svarade 'vid 24000 mil', vilket alltså var det gamla bytesintervallet", skriver tidningen.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1332957
Citerar du en blaska ska du nog ta med vilken källa du hänvisar till...
Användarvisningsbild
av Cotag
#1332969
Eftersom jag är "drabbad" av den ändrade intervallen från 24k till 15k så har jag kollat pris på några icke auktoriserade verkstäder, de jag kollat hos är numera medvetna om att det är 15k som gäller.
Kan bara hålla med om att det är högst irriterande att marknadsföra sig med "marknadens längsta kamremsintervall" och sen inte kunna leverera som utlovat, utan knuffar över kostnaden för tidigarelagd intervall på bilägaren.
av Ok67
#1332972
Cotag skrev: mån 19 aug 2019, 18:08 Eftersom jag är "drabbad" av den ändrade intervallen från 24k till 15k så har jag kollat pris på några icke auktoriserade verkstäder, de jag kollat hos är numera medvetna om att det är 15k som gäller.
Kan bara hålla med om att det är högst irriterande att marknadsföra sig med "marknadens längsta kamremsintervall" och sen inte kunna leverera som utlovat, utan knuffar över kostnaden för tidigarelagd intervall på bilägaren.
Har de marknadsfört sitt långa intervall?
Användarvisningsbild
av Cotag
#1332992
@Ok67,
Tänker du att de inte har marknadsfört dessa motorer med, initialt, kamremsintervall på 24 000 mil?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1332994
När jag köpte min v40cc my16 fick jag leta fram information om att intervallet skulle vara 24t mil. Jag upplevde verkligen inte att varken volvo eller återförsäljaren marknadsförde detta.
av Ok67
#1333106
Cotag skrev: mån 19 aug 2019, 20:06 @Ok67,
Tänker du att de inte har marknadsfört dessa motorer med, initialt, kamremsintervall på 24 000 mil?
Jag menar att det är något förmildrande för Volvo om de inte marknadsfört det långa intervallet mot om de skrivit det i t.ex. broschyren.
av Ok67
#1333107
MartinS skrev: mån 19 aug 2019, 20:09 När jag köpte min v40cc my16 fick jag leta fram information om att intervallet skulle vara 24t mil. Jag upplevde verkligen inte att varken volvo eller återförsäljaren marknadsförde detta.
15 eller 24 000 mil kvittar nog för de flesta nybilsköpare. De flesta behåller nog inte bilen så länge och även om man skulle göra det, så är ett extra kamremsbyte småpotatis jämfört med övriga kostnader.

Ingen större anledning att ens försöka marknadsföra intervallet alltså.
av Lobocut
#1333154
Skulle vara intressant om någon skulle kräva ersättning för detta. Har man köpt bilen med informationen från återförsäljaren om att detta inte behöver göras först vid 24 000mil, då kommer man ju att få en extra kostnad när bilen redan har gått 15 000mil som man egentligen inte skulle ha haft.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]