- mån 19 aug 2019, 23:20
#1333049
Hej igen...
Ja, som ni kan läsa i rubriken så funderar jag på om jag ska byta automatlådsoljan eller ej. BIlen är uttagen maj 2012 och har nu gått ca 5600 mil. Jag kör säkert 80-90% stadskörning och många korta sträckor.
Jag står i valet och kvalet om jag ska be Bilia byta nu när den ska in på 6000-milaservice, eller inte. Jag tänker att mitt körmönster är mer likt taxi (men inte miltalen;-)) och där har ju Volvo intervaller. Samtidigt kan jag inte påstå att jag tycker den växlar dåligt (har inte så mycket att jämföra med just nu).
Det jag är orolig för är om jag tillför problem snarare än att förhindra dem.
Jag läste någonstans att om man gör det runt 7-8000 mil så ska man fortsätta att göra det med det intrevallet, men om man aldrig har gjort det så kan det bli sämre om man byter vid +20000 mil.
Ni som har bytt, märker ni någon skillnad, eller är det som med motoroljan; man vet att man gör någonting bra för lilla motorn...?
Sen, det där med att skölja/spola, vad innebär det egentligen jämfört med att bara byta?
Och till sist, byts filtret och rengörs magneten vid ett "vanligt" oljebyte?
Tack på förhand,
Fredrik
Bilen är en XC70 T6 MY13.
Ja, som ni kan läsa i rubriken så funderar jag på om jag ska byta automatlådsoljan eller ej. BIlen är uttagen maj 2012 och har nu gått ca 5600 mil. Jag kör säkert 80-90% stadskörning och många korta sträckor.
Jag står i valet och kvalet om jag ska be Bilia byta nu när den ska in på 6000-milaservice, eller inte. Jag tänker att mitt körmönster är mer likt taxi (men inte miltalen;-)) och där har ju Volvo intervaller. Samtidigt kan jag inte påstå att jag tycker den växlar dåligt (har inte så mycket att jämföra med just nu).
Det jag är orolig för är om jag tillför problem snarare än att förhindra dem.
Jag läste någonstans att om man gör det runt 7-8000 mil så ska man fortsätta att göra det med det intrevallet, men om man aldrig har gjort det så kan det bli sämre om man byter vid +20000 mil.
Ni som har bytt, märker ni någon skillnad, eller är det som med motoroljan; man vet att man gör någonting bra för lilla motorn...?
Sen, det där med att skölja/spola, vad innebär det egentligen jämfört med att bara byta?
Och till sist, byts filtret och rengörs magneten vid ett "vanligt" oljebyte?
Tack på förhand,
Fredrik
Bilen är en XC70 T6 MY13.
Kör: XC90 T8 R-Design MY20 Osmiumgrå. Svart nubuktak. Ventilerade komfortstolar med massage. Allt utom Booster Seat.
Har kört: XC70 T6 AWD Polestar MY13 Twilight Bronze | Blond Dynamic/Modern Wood | Paket: HGV, DS, HI-TECH PS | VOC | Hastighetsberoende servo | Elstol passagerare | Four-C
Volvo V70 D3 III Automat MY11 Oystergrå
Har kört: XC70 T6 AWD Polestar MY13 Twilight Bronze | Blond Dynamic/Modern Wood | Paket: HGV, DS, HI-TECH PS | VOC | Hastighetsberoende servo | Elstol passagerare | Four-C
Volvo V70 D3 III Automat MY11 Oystergrå