Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pwr4fun
#1332108
Hade tänkt byta upp mig och köpa en ny bil. Var och tittade på nya Volvo V90 som man hos flera handlare har kampanj på nu. För mig är det bensinare som gäller och T5:an är det jag siktar på. Hittade en bil med R-Design som hade utrustning m.m. som passar mig. Blev erbjuden ett pris som jag tyckte var bra. Tänkte slå till på en gång, fast jag aldrig provkört den, vilket i och för sig vore dumt. Men jag sansade mig och åkte hem för att smälta intrycken till dagen efter. Satte mig vid datorn och googlade, vilket ledde till att jag blev varse om hur mycket problem ägare av V90:an har :-o . Min entusiasm försvann snabbt kan man säga... Jag gillar bilen både till utseende och dess utrustning, men jag vill inte köpa på mig problem.
Jag är en bilentusiast som har haft många bilar genom åren, ett flertal sportbilar och prestandabilar. Jag gillar bilkörning och har då lite krav på hur bilen skall uppföra sig. När man då hör om alla problem, inte minst vibrationsproblem, så blir man ju mörkrädd. Det skulle jag inte stå ut med, vare sig vibrationer/skakningar eller ett otal verkstadsbesök.
Vad säger ni ägare av denna modell, ärligt? Ni som haft eller kört V90:an får också gärna tycka till.
Är risken stor att jag kommer att få diverse problem? Bör jag kika på en annan bil i stället om jag vill ha en problemfri bil?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1332110
Är det en hallbil är det bara att ta en tur, så kommer du märka hur den är och upplevs.

De 90-bilar jag har kört har gått riktigt bra, det är långt från alla som är problembilar.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1332120
Som vanligt, de du läser om är de som har problem. Det gäller alla märken. De som är nöjda "behöver" aldrig skriva av sig kring hur nöjda de är. Även det gäller alla märken.

Jag har en V90 T5 R-design som vi hämtade ut påsken 2018, snart rullat 2000 problemfria mil. Visst! Ska inte sticka under stol med att den haft några egenheter (fastfrusen dörr, modem som lade av men löstes av att lyfta batteriet en stund). Irriterande? Absolut. Men skitsak i det stora hela. Det är grejor man nästan får räkna med på en såpass ny modell. Trist men sant och återigen gäller även det alla märken. Barnsjukdomar är inte isolerat till Volvo.

Men vad jag tycker om bilen? Jag älskar den. Pulver finns där och när det behövs, den är underbar att åka långt med, den är underbar att köra kort med. Längden och bredden är vad den är, så jag är mycket glad att sambon övertalade mig att lägga till 360-kamerna. Vanesak såklart, dock tycker jag efter 2k mil att jag ännu inte alltid vet var jag har kanterna. Sen får jag skylla mig själv som satt på bling-hjul som inte fixar en enda trottoar.

Gott om utrymme även om lutningen på bakluckan har varit irriterande men inget man inte kunnat lösa. Baksätet är skönt som tusan och även det med gott om utrymme. Växellådan är silkeslen, förmodligen en av de bästa automatlådorna jag testat.

Jag hade dock önskat att den hade AWD, med de 19" som är standard på bilen (skodda med Michelin PS4) så upplevde jag att den vid full gas gärna krafsade lite, svårt att få ner kraften. Nu har jag som sagt 21" istället och bytt till Pirelli P-zero och det är i stort borta men händer att den krafsar ändå. Däremot absolut noll torque steer vilket är jäkligt skönt.
Vardaglig körning snittar ungefär 1l/mil medan jag vid långkörning snittar omkring 0.7-0.8. Detta med hyggligt tung högerfot.


Iväg och provkör! ;)
av Pwr4fun
#1332127
Tack för synpunkter och info. Den bil jag var intresserad av står i bilhallen, men den är ny och ej till för provkörning. Faktum var att man inte hade någon V90 med T5-snurran att provköra. Det där med att alla bilar har sina brister kan jag hålla med om, men faktum är att V90 verkar ha väldigt mycket problem. Finns ju ett antal långa trådar bara på detta forum om just sådant. Och tittar man på de kundnöjdhetsundersökningar som gjorts i bl.a. USA vad gäller problemfrihet så ligger ju V90 inget vidare till. Det skrivs en hel del om problemen med just den här bilen. Ingen rök utan eld som man säger. Och flera av de problem som nämnts fortsätter år efter år utan att det verkar som att man har fixat till det "once for all".
Smyger in en fråga till: om en bil är tillverkad i maj 2018, skall den då verkligen klassas som en 2019?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1332130
Xanthopteryx skrev: ons 14 aug 2019, 23:07 Vad är det nu... Kring vecka 20 byter de år har jag för mig?
Brukar vara något åt det hållet.
Min V60 är tillverkad 2016-04 som en MY17.
av stevvee
#1332155
Har en V90 och en V60. Haft några mindre bekymmer med V90 men ingen big deal för mig. Skulle fortfarande rekommendera folk att köpa en för är en grym bil. Min Bmw jag hade fick också åka in på verkstad samma med min A6a. Så länge saker blir lösta och jag blir behandlad bra så är jag oftast nöjd.

Har inte haft några utav det ”vanligaste” felen såsom fastfrusna dörrar m.m bilen har idag gått 4500 mil V60 1000 mil.
av least
#1332200
Bara att köpa.

Det enda "felet" som jag har upptäckt är att den elektriska bakluckan saknar en funktion för att gå upp hela vägen.
Det jag menar är att jag har programmerat in en max-öppning, men ofta önskar jag få upp luckan hela vägen.
Andra märken har dubbeltryck som lösning för detta.
#1332221
Om du bara provkört vanliga V90 och ej R-design kan det vara värt att åtminstone provköra en R-design med annan motor. Upplever chassit som väldigt trevligt när man kör, men det är på bekostnad av lite komfort framförallt i form av högre vägljud.
Användarvisningsbild
av Krollspell
#1333056
Kan inte se varför du inte skulle våga det? Efter 2.5 år har jag inga problem alls. Hade problem med obalans i början som många andra, fick däcken bytta från Pirelli till Michelin sen funkade det klockrent. Jag har väl i princip allt på tillbehörslistan och inget fel på något.

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]