Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1332964
VolvoB20 skrev: mån 19 aug 2019, 15:31
Ok67 skrev: mån 19 aug 2019, 14:08 . I min värld borde en V70N kosta lika mycket oavsett om den är från 2001 eller 2008. Endast miltal, skick och utrustning borde avgöra. Jag skulle aldrig betala mer för ett nyare exemplar.
Ehh... det skiljer ju 7 st vintrar badandes i svensk saltslask på en 2001 och en 2008.
Visst är det så. Men 11 eller 18 vintrar kvittar nog i sammanhanget. Med en slarvig ägare är bilen redan slut oavsett ålder. Med en ägare som tvättat regelbundet så håller karossen lätt i 30 år.
#1332965
Nu för tiden försöker ju tillverkarna tillverka med "lagom kvalitet = rätt kvalitet" ur tillverkarnas synvinkel.. Så det omvända är väl inte heller ovanligt, dvs att de även drar ner på kvaliteten på en komponent, t ex i samband med facelift, om de kan spara nån krona per bil och/eller komponenten anses för hållbar..
Så jag vet inte riktigt hur man bör resonera nu för tiden om man ska köpa en ny bil när det gäller driftsäkerhet.. Men hursomhelst så borde ju barnsjukdomar som visar sig snabbt i bilens liv minska i takt med att en modell tillverkas..
Senast redigerad av 3 Okalettos, redigerad totalt 0 gång.
#1332966
Om jag vill ha en lastmaskin, så är det ju bara V/XC70 som gäller. Allt annat är bara trams.
#1332973
Okalettos skrev: mån 19 aug 2019, 17:51 Nu för tiden försöker ju tillverkarna tillverka med "lagom kvalitet = rätt kvalitet" ur tillverkarnas synvinkel.. Så det omvända är väl inte heller ovanligt, dvs att de även drar ner på kvaliteten på en komponent, t ex i samband med facelift, om de kan spara nån krona per bil och/eller komponenten anses för hållbar..
Så jag vet inte riktigt hur man bör resonera nu för tiden om man ska köpa en ny bil när det gäller driftsäkerhet.. Men hursomhelst så borde ju barnsjukdomar som visar sig snabbt i bilens liv minska i takt med att en modell tillverkas..
Så är det säkerligen hela tiden. Inte bara vid facelift under hela livscykeln.
#1332980
Det har slagit mig att man kunde komma in på en Volvo handlare 1998 när två personer skulle hämta ut sina helt nya bilar. En hämtar en Volvo 940 Classic och en hämtar en ny Volvo S80. Snacka om kontrast där
#1332987
Ok67 skrev: mån 19 aug 2019, 10:51
VolvoB20 skrev: mån 19 aug 2019, 08:57 Befintlig modell brukar ha:
-Bra pris
-Bra kampanjer
-Bra utrustningspaket inkluderade
-Ingen väntetid som kan vara viktigt när man måste byta ett fast datum enlig leasingavtal
-Mindre barnsjukdommar
Är priserna/utrustningen verkligen så bra då? Kanske i det absoluta slutet då den nya modellen är lanserad och man har gått över på Classic. Men inte reade
Volvo ut V70N år 2006 direkt? Eller för den delen V70II år 2014..
De allra flesta köper en bil när dom behöver den, man väntar inte två år på nästa modell direkt...
#1332996
MartinS skrev: mån 19 aug 2019, 19:32
Ok67 skrev: mån 19 aug 2019, 10:51
VolvoB20 skrev: mån 19 aug 2019, 08:57 Befintlig modell brukar ha:
-Bra pris
-Bra kampanjer
-Bra utrustningspaket inkluderade
-Ingen väntetid som kan vara viktigt när man måste byta ett fast datum enlig leasingavtal
-Mindre barnsjukdommar
Är priserna/utrustningen verkligen så bra då? Kanske i det absoluta slutet då den nya modellen är lanserad och man har gått över på Classic. Men inte reade
Volvo ut V70N år 2006 direkt? Eller för den delen V70II år 2014..
De allra flesta köper en bil när dom behöver den, man väntar inte två år på nästa modell direkt...
Det har jag förståelse för. Men i det fallet skulle jag nog välja ett annat märke med en mer uppdaterad modell.

Det är möjligen om man köper en leasingbil och inte har några alternativ då kanske.. Men då skulle jag nog överväga att byta modell inom märket för att få något mer uppdaterat.
#1332998
frasse4 skrev: mån 19 aug 2019, 19:19 Det har slagit mig att man kunde komma in på en Volvo handlare 1998 när två personer skulle hämta ut sina helt nya bilar. En hämtar en Volvo 940 Classic och en hämtar en ny Volvo S80. Snacka om kontrast där Bild
Det är rätt galet faktiskt! Men det illustrerar ju fenomenet. 940 är en skitbil jämfört med S80. Ändå valde folk att köpa den..
#1333002
ok67 skrev: Rätt försumbara ändringar ändå väl? Mest kosmetiska saker för att dölja åldern mot slutet..
Helt fel resonerat vid begagnatköp på bil med några år på nacken.
Nya modeller dras alltid med ganska betydande barnsjukdomar.
Garantifix är bara konsekvensdämpande, medan betydande ändringarna slår genom efter typ två årsmodeller.
V70N är ett väldigt bra exempel.
Före 2003 är dom ganska kass.
Väldigt mycket kostsamma vanliga fel. Gasspjäll, kombiinstrument, dåliga ABSenheter, kass AWD mm.
Medan en 2006-2007 är avbuggad och betydlig mer pålitlig.
En av dom "stabilaste" volvomodellerna sett till pålitlighet.
2008 (V70II) började kostsamma fel igen.
Bakvagnsbussningar, ACpumpar som tom tar kamremmen med sig i vissa fall, Awdproblemen flyttades till bakaxeln osv.
Runt 2011 är dom "stabilare" igen.

Nya V90 dras ju med många typfel.
Gissningsvis kommer my21 ha flera betydande förändringar. Kanske inte kosmetiskt, men beydande för funktionen.
#1333016
MickeM skrev: mån 19 aug 2019, 20:26
ok67 skrev: Rätt försumbara ändringar ändå väl? Mest kosmetiska saker för att dölja åldern mot slutet..
Helt fel resonerat vid begagnatköp på bil med några år på nacken.
Nya modeller dras alltid med ganska betydande barnsjukdomar.
Garantifix är bara konsekvensdämpande, medan betydande ändringarna slår genom efter typ två årsmodeller.
V70N är ett väldigt bra exempel.
Före 2003 är dom ganska kass.
Väldigt mycket kostsamma vanliga fel. Gasspjäll, kombiinstrument, dåliga ABSenheter, kass AWD mm.
Medan en 2006-2007 är avbuggad och betydlig mer pålitlig.
En av dom "stabilaste" volvomodellerna sett till pålitlighet.
2008 (V70II) började kostsamma fel igen.
Bakvagnsbussningar, ACpumpar som tom tar kamremmen med sig i vissa fall, Awdproblemen flyttades till bakaxeln osv.
Runt 2011 är dom "stabilare" igen.

Nya V90 dras ju med många typfel.
Gissningsvis kommer my21 ha flera betydande förändringar. Kanske inte kosmetiskt, men beydande för funktionen.
Det är ju en aspekt faktiskt. Frågan är väl om det väger upp nackdelarna med att välja en äldre modell.

Jag har själv en Peugeot 308 SW tillverkad tidigt 2015. Det är bara någon månad in i produktionen av 308 II. Barnsjukdomar finns absolut.
- Felaktigt kamaxeldrev (bytt på garantin)
- Felaktigt lock till adblue-tank (bytt på garanti)
- Högt flödesljud från AC-förångaren (går att få bytt på garanti, men ljudet stör mig inte så jag har inte brytt mig)
- Skrammel från ventilationsutblås (stör mig inte heller)

Några fel har det ju varit, men inget som kostat mig något. Alternativet att välja en 308 I fanns inte på kartan. Den gamla generationen känns som en plastbit vid en jämförelse. PSA har jobbat stenhårt på kvalité de senaste åren.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]