Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robban400
#1332765
Har en mkt fin V70 193kh Manuel går som en raket års2000 silver /svart är det möjligt att det har tillverkats ca 4000st åren 97-2000 ? Isf är det en samlarbil typ amazon combi🇸🇪 Vad tror ni?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1332809
Har ingen aning om den kombinationen bara såldes i 4000 exemplar, men i vilket fall så lär V70 aldrig bli en samlarbil, den var och är nästan än idag sveriges vanligaste bil, vilket även är därför dom ligger så oförskämt lågt i pris på beg. marknaden.

Enda modell som har potential att bli en någorlunda samlarbil är R-modellerna. Resten är totalt ointressanta.
av Robban400
#1332928
Håll med om att ett så litet antal på 3 års modeller är mkt litet och 00 var det sista året för montering Sverige?
av LOB
#1332971
Lucif3r skrev: sön 18 aug 2019, 20:05 Har ingen aning om den kombinationen bara såldes i 4000 exemplar, men i vilket fall så lär V70 aldrig bli en samlarbil, den var och är nästan än idag sveriges vanligaste bil, vilket även är därför dom ligger så oförskämt lågt i pris på beg. marknaden.

Enda modell som har potential att bli en någorlunda samlarbil är R-modellerna. Resten är totalt ointressanta.
Desto vanligare bil desto fler framtida 50 åringar som har nostalgiska minnen av barndomens V70 som är villiga att betala bra för dessa om 20 år. 240 var väl ännu vanligare på 80-talet än vad 850/ V70 var på 90-talet och priserna på fräscha 240 indikerar att det börjar bli en samlarbil.
T-Ford som var världens vanligaste bil är nu en samlarbil.
Användarvisningsbild
av 800serien
#1332986
Lucif3r skrev:Har ingen aning om den kombinationen bara såldes i 4000 exemplar, men i vilket fall så lär V70 aldrig bli en samlarbil, den var och är nästan än idag sveriges vanligaste bil, vilket även är därför dom ligger så oförskämt lågt i pris på beg. marknaden.

Enda modell som har potential att bli en någorlunda samlarbil är R-modellerna. Resten är totalt ointressanta.
Så sas det väl om 200 och 700-serien också. De "riktiga" stora Volvobilarna som 2/7/9, 850/X70(P80), V70N/S60/S80/XC90(P2) kommer nog alla bli samlarbilar/klassiker i Sverige.

Mindre modeller och snedsteg som 3/400-serien, C30, S40, V40, V50, V60 och liknande kommer dock aldrig nå upp till samma status som ovannämnda.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1333044
LOB skrev:240 var väl ännu vanligare på 80-talet än vad 850/ V70 var på 90-talet och priserna på fräscha 240 indikerar att det börjar bli en samlarbil.
T-Ford som var världens vanligaste bil är nu en samlarbil.
Grejen med just 240 är att dom flesta har rostat bort, eller blivit epa-projekt, så tillgången till 240is har sjunkigt enormt dom senaste 10åren. 740/940 är på väg lite åt samma håll, dock sällan pga. rost(iaf vad det gäller 940).
x70 har bra rostskydd så rosten kommer nog inte ta speciellt många. FWD-bilar är inte direkt attraktiva för 16åringar att bygga epa av(även om det finns ett gäng), så överlag tror jag inte tillgången på 85x70 kommer ändras speciellt mycket inom den närmaste framtiden.
Visst kommer priset successivt öka under dom kommande 11 åren, när 85x70 successivt blir skattesmitare, men det är nog rätt marginell ökning vi talar om.

Sen så var ju huvudfrågan inte om modellen(V70) i sin helhet, utan en specifik modell med specifik utrustning. Det jag menar är att den V70in inte är värd ett dugg mer än vilken annan V70 som helst i samma skick, förutom just R-modellerna då som är i en klass för sig. Visst kan man sitta och sia 50år in i framtiden, och givetvis kommer priset troligen öka då(förutsatt att man ens får köra dom, med all bränsle-hysteri som råder idag..), men ändock inte mer än någon annan V70.

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]