- tis 20 aug 2019, 11:09
#1333099
Hej!
Vår bil XC 90 -04 bensin 21 500mil 7-sitsig.
Pensionär 75 år och är jättenöjd med bilen. Passar oss bra och är ca 1.85 lång. En trevlig bil för långfärd. Kanske lite , lite seg vid omkörning jämfört med min S80 2,5T.
Den drog senast Stockhlm-Gögteborg-Stockhom 0,99 l /mil med gällande fartbegränsningar i lite överkant enligt mätaren.
Min dyraste rep. var av DEM enheten ”Antispinn service” 3 500 kr som jag lämnade in löst ”Märsta OBD service”. Volvo vill ha för bytesdel ca 23 000 kr med byte, en rysning. En kostnad som kan komma på alla AVD modeller. Sitter under bilen bak, utsatt läge. Fyrhjulsdriften.
Har bytt defekt bakhjulslager ”blev bägge 1 488 kr SKF”, en p-ände, automatoljan Swedol 20 l 1 258 kr "18 l spolning av lådan” 19 200 mil vid ägarbytet. Motor till högtrycksspolningen strålkastare 265 kr beg.
Gör nästan all service och rep. själv.
Bilen har 18” sommar hjul original och helt okej körmesigt. Fick punktering. Nytt däck med samma mönster kostade 920 kr vid ytterdörren plus montering i efterhand.
Div. små saker som alla bilar råkar ut för.
Handbromsen är för många ett sorgebarn. För mig var det endast Volvo originalbackar som fungerade på nya skivor.
Läckage undertill mellan växellåda och motor förekommer.
Kolla VVT hjulen (kamaxeln) gäller bl.a. 2.5T turbo. Glapp vid kamaxeln, slitage. Ger oljeläckage. Dyr kostnad.
Vår XC90 var bägge bytta innan bilköpet. Ca 18 500 mil. 2016-10-03
Kolla om oljebytena är gjorda eller inte. Jag byter olja vid ca 1 000 - 1 500 mil på mina bilar.
Lennart
S80 -05 2,5T aut Four-C Business ++ 21 000 mil
XC90 -05 2,5T 26 000 mil
PPC läsare
Nacka