Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo i norr
#1332840
Skulle hem från jobbet i veckan och efter start tändes Lambda lampan, har aldrig kört en bil som gått så dåligt. Den hoppade fram men tog mig dock hem. Tog av minuspolen på batteriet och dagen efter gick den som den skulle igen.
Tredje dagen tändes lampan igen (varmkörd motor) och denna gång gick det bara att köra på 1:a och 2:ans växel, trean var helt kraftlös. Tog mig hem igen...lät bilen stå en stund innan jag testade med "blink indikatorn" under huven. Felkoden var 1-2-1, nåt med LMM har jag för mig att det stod. Startade bilen, gick riktigt bra, drog ur kontakten till LMM och då gick den riktigt dåligt. Nollställde därefter bilnkindikatorn, därefter bilen gått bra i några dar.
En fråga: att lyfta minuspolen på batteriet eller att nollställa indikatorn, har det samma påverkan på motorn?
Om LMM är trasig kan bilen gå bra ibland och ...inte ibland? Finns troligen nån givare som kan ställa till det också.
Bilen är en 240 GL från 1990
Användarvisningsbild
av lennarte
#1332886
Så här stå det om felkod-1-2 1
1-2-1 = Luftmassamätarsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
Om signalen från luftmassmätaren till styrenheten är felaktig eller saknas, får styrenheten ingen information om hur mycket luft som passerar in till motorn. Informationen behövs för att rätt bränslemängd ska sprutas in. Styrenheten sätter felkod och går in i ett nödprogram med fasta insprutningstider för att bilen ska gå att köra.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i ledningar, anslutningar eller luftmassmätaren.
Felsymptom:
Olika typer av körbarhetsproblem, hög bränsleförbrukning.

Det kan alltså vara fel på överföringen av signaler. Nödprogrammet gör att du kan köra bilen utan LMM kopplad, och går bilen bättre då kan det ju vara själva LMM som är trasig. Eftersom felet "kommer och går" tyder det kanske att det är "överföringen" som felar (dålig kontakt) kolla jordpunkterna, är ej 100 på var dom sitter på 240 men skruvarna som håller bränsleröret mot insuget (M8 skruvar) jordar alla signaler från bränsleboxen. Kolla så kablarna sitter ordentligt i kabelskorna (löd fast dom). Kollat felkoder i hål 6? Inte ovanligt med överhettning i tändförstärkaren/modulen/slutsteget har många namn. Den jordas med egen kabel i innerskärmen.
av volvo i norr
#1332967
Hej. Har kollat hål 6 och där gav det inga felkoder, ska kolla de jordpunkter du nämner. Ska även röra lite i kontakten till LMM och se ifall den reagerar på ev. glapp
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]