Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1332791
Haynesboken är uppenbarligen inte anpassad för en s70/v70 på detta kapitel, tyvärr har de återanvänt handboken från 850.

Alltså 3st moment enlist Haynes, för att lossa glasrutan för en 850
-demontage motor från axel
-demontage hisskassett
- lossning glasruta från kvarvarande mekanism

Men jag har en s70 och motorn verkar inte vara löstagbar utifrån skruvskallarna ej synliga, troligtvis skruvad från baksidan, antar då hela kassetten lossas med motorn kvar?

Jag ska få en liten rostskada fixad under nedre fönsterlisten, men för att hålla nere kostnaden, behöver jag ta loss listen och troligtvis glasrutan också, antar listen är svårlossad med glasrutan kvar på plats?
9662B353-3D65-4547-A6EF-9A8D78A4279E.jpeg
9662B353-3D65-4547-A6EF-9A8D78A4279E.jpeg (471.09 KiB) Visad 1161 gånger
#1332793
Hej. Kan du inte ta bort/skruva bort den svarta plastkåpan så du kommer åt?
#1332808
Påstår du att Haynes har fel, det kan väl inte vara möjligt? :-D Det står ju så mycket information i deras handböcker, aldrig det man behöver veta men en massa annat!
Du får ta loss skruvarna runt kanten på den galvaniserade plåten men tro inte att hela paketet går att lyfta ut utan vidare.. Man kommer bara någon centimeter, förmodligen måste man koppla loss mekanismen inne i dörren på något sätt. Nu var det iofs framdörren jag trasslade med men jag gissar att det är snarlikt på bakdörren
Vilken tur att Robert finns!! :-D https://www.youtube.com/watch?v=JukcF1M0QLo

Förmodligen är det bättre att köpa engelsk version av Haynes, de som översätter verkar ha exakt noll koll på bilterminologi. Det tog en stund att fundera ut vad en hexagonalnyckel är för något. Och S/V70 har dessutom en 2.4 liters störningsmotor enligt Haynes! :-D (eng interference engine = motor där kolvar och ventiler möts om det blir fel på kamaxlarna)
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
#1332813
Nu var det ett tag sen jag hade bort mina dörrsidor bak, men jag vet att det finns iaf 2 ställen där man kan stoppa in händer. Plocka bort högtalaren och dess hållare så har ett rätt stort hål, sen har jag för mig att det sitter ett längre bak på dörren, täckt med en vit plast-grej.

Du kan även lossa på innerhandtaget och få ytterligare ett hål att jobba genom.
#1332831
Erik Å skrev:Påstår du att Haynes har fel, det kan väl inte vara möjligt? :-D Det står ju så mycket information i deras handböcker, aldrig det man behöver veta men en massa annat!
Du får ta loss skruvarna runt kanten på den galvaniserade plåten men tro inte att hela paketet går att lyfta ut utan vidare.. Man kommer bara någon centimeter, förmodligen måste man koppla loss mekanismen inne i dörren på något sätt. Nu var det iofs framdörren jag trasslade med men jag gissar att det är snarlikt på bakdörren
Vilken tur att Robert finns!! :-D https://www.youtube.com/watch?v=JukcF1M0QLo

Förmodligen är det bättre att köpa engelsk version av Haynes, de som översätter verkar ha exakt noll koll på bilterminologi. Det tog en stund att fundera ut vad en hexagonalnyckel är för något. Och S/V70 har dessutom en 2.4 liters störningsmotor enligt Haynes! :-D (eng interference engine = motor där kolvar och ventiler möts om det blir fel på kamaxlarna)
Inte ett översättningsproblem den här gången, bilderna visar nämligen 850 öppningshandtag som de beskriver i detalj.
#1332832
Lucif3r skrev:Nu var det ett tag sen jag hade bort mina dörrsidor bak, men jag vet att det finns iaf 2 ställen där man kan stoppa in händer. Plocka bort högtalaren och dess hållare så har ett rätt stort hål, sen har jag för mig att det sitter ett längre bak på dörren, täckt med en vit plast-grej.

Du kan även lossa på innerhandtaget och få ytterligare ett hål att jobba genom.
Ok, så det finns där bakom, bra tips!
#1332839
Skaffa dig verktyg för dörrsidan om du inte har till nästa gång. De ser ut som små plast kofötter samt några modeller till man kan komma i mellan med på div ställen. Köpte mina på Biltema.
Bände mot dörrplåten o själva fästet för clipsen gick skit bra. Har dock inte bytt rutan ....Än
https://verktygsboden.se/demonteringsja ... gIyRPD_BwE

De verkar inte finnas på BT längre men här på verktygsboden.

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]