NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Haddock
#1331832
Funderade en kort stund på att strunta i testet, åka till skroten köpa två begagnade spridare och chansa.
Riskerar jag att få diesel över hela motorutrymmet om jag öppnar upp en spridare?
Normalt är det under ett rackarns tryck men när motorn är avstängd och när elen är urkopplad borde det var okej??

Okej, detta kanske löser det hela med motorn och att den går ojämnt.

Men det säger inget om mängden olja som inte luktar diesel. Funderar på om det kunde vara inblandad kylarvätska.
Usch käns som om det vart lite mycket här. :-( Får en lustig känsla av att min v50 kommer att förpassas till de sälla jaktmarkerna. Det stod väldigt många v50 på skroten tydligen.
Senast redigerad av 1 Haddock, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1331833
Haddock skrev: tis 13 aug 2019, 01:41

Men det säger inget om mängden olja som inte luktar diesel. Funderar på om det kunde vara inblandad kylarvätska.
Om det skulle vara kylarvätska i oljan så blir den gråaktig.
av Truckdoktor
#1331835
Lite diesel kommer det spillas, men när motorn inte är igång och tändningen av så öppnar trycksäkerhetsventilen och släpper högtrycket. MEN:
-spridarna kan sitta fast med sot och det behövs lite styrka/specialverktyg att få loss dem ibland. Och sätet i toppen bör rengöras innan en ny spridare kommer in, annars går kompressionen för bi dem. Bara byta spridare på måfå blir nog dyrare än en vettig verkstadsdiagnos...
Går tyvärr inte förklara 10år yrkeskunskap på en natt

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk


av Haddock
#1332744
Tog bilen till en verkstad och bad dem felsöka. Jag misstänker att det är multipla fel på den. Spridare, glykol läckage , kanske katalysatorn eller turbon. Den tog sig dit för egen maskin ca 1 km. Men det kom vit rök ur avgasröret i mängder. Så det borde komma in vatten någon stans. Suck
av Haddock
#1332745
Truckdoktor skrev:Är det elektroniska fel så säger motorstyrenheten till att nåt är på tok ;)
Mekaniska fel som internt läckage in i brännrummet (droppar eller liknande) säger den inte alltid till, bara när det blir riktigt allvarligt. Darför rekommenderar jag fortfarande ett test på returflödet. Där synst det oftast, att nån eller flera spridare går åt h...

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Jo håller med i vanliga fall men på v 50 finns det flera potentiella elfel. Tänkte att det skadar aldrig att säkra det.
av Haddock
#1332749
dieselkenneth skrev:Börja med att kolla oljan, nivån får aldrig gå över max. Med för mycket olja kan motorn börja rusa. Den börjar förbränna motorolja i stället för diesel. Googla rusande dieselmotorer.
Jag tror inte heller att motorn rusade för en kort stund. Jag körde sträckan nyligen med en annan bil. Och precis när man når backkrönet med full gas och släpper den så är det som om bilen accelerera trotts att man släpper på gasen. Det blir lite av en illusion eftersom att det genast blir lättare att köra på plan yta än istället för i uppförsbacke för bilen.
av Haddock
#1351665
Det sluta med en tår som landade på volvo emblemet. Bilen såldes som skrot. Har inte möjlighet att lyfta motorn för att komma åt delar som behöver bytas. Och risk fanns att katalysatorn var paj även den med.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]