Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1331816
specos skrev: mån 12 aug 2019, 21:00
EbbevonVolvo skrev: mån 12 aug 2019, 20:59
specos skrev:En fråga: Om man skulle köpa en begagnad D4 med dessa problem och få pröjsa bytet själv. Är det någon som har koll på vad detta kostar?
Har för mig att min PST sa 11 - 12 tusen kronor.
Finns det nån goodwill? Säg att man köper en tre år gammal bil av en privatperson...…?
Upp till 3 år -bör- man kunna hävda ursprungligt fel och reklamationsrätt.
När jag pratade med Bilia om min -14 för 1 år sen så fanns det ingen goodwill att hämta alls. Priset för ett byte var runt 12k då, antar att mindre än hälften av kostnaden är för delarna.
Maskinskadeförsäkringen täcker antagligen detta i de flesta bolag, ja om man har en sån vid skadetillfället vill säga. Kolla självrisk/mil på de olika bolagen.
Fått besked från Volvo/Bilia att paket med nr 31460632 är det senaste till D4 (D4204T5), som jag förstod samtalet så kommer det inte heller några fler uppdateringar utan "this is it".

Trevlig maskin i övrigt tycker jag.
#1332062
fjohan82 skrev: fre 02 aug 2019, 15:31 Kan man köra sönder sin axel, så man får en ny? :angelo:
Eller det är kanske inget att eftersträva...
Du kan få låna ett kasst paket av mig att vina omkring med. :-D
Det går nog svårligen att ha sönder ett balansaxelpaket med vilje, utan att få andra maskinskador d.v.s.
#1332066
Cotag skrev: ons 14 aug 2019, 15:50
fjohan82 skrev: fre 02 aug 2019, 15:31 Kan man köra sönder sin axel, så man får en ny? :angelo:
Eller det är kanske inget att eftersträva...
Du kan få låna ett kasst paket av mig att vina omkring med. :-D
Det går nog svårligen att ha sönder ett balansaxelpaket med vilje, utan att få andra maskinskador d.v.s.
Ja det har inte hjälpt att köra i 240 på mätaren under semestern, med tillhörande körsätt...
9100 mil nu utan några (vad jag kan höra) konstiga ljud.
#1332389
Förutom ljudet, som även min VEA D4 verkar lida av, är det några andra problem som kan komma på köpet om axelpaketet inte byts ut? Kan inte säga att ljudet stör mig nämnvärt nämligen (ännu) och hade inte uppmärksammats av mig om jag inte läst om det här på forumet. Bilen är en XC60 MY14 med VEA D4, och har inte längre någon garanti...
#1332437
OskarL skrev: fre 16 aug 2019, 12:19 Förutom ljudet, som även min VEA D4 verkar lida av, är det några andra problem som kan komma på köpet om axelpaketet inte byts ut? Kan inte säga att ljudet stör mig nämnvärt nämligen (ännu) och hade inte uppmärksammats av mig om jag inte läst om det här på forumet. Bilen är en XC60 MY14 med VEA D4, och har inte längre någon garanti...
Det verkar ju finnas några bilar i tråden som rullat vidare vinande, med verkstadens goda minne, i väntan på byte till en uppdaterat axelpaket. Det generella svaret från verkstäderna är nog ändå att det ska bytas så fort som möjligt.
Jag har inte läst, varken i den här tråden eller annanstans, om att axelpaket totalhavererat och ställt till andra skador på motorn.
Har du ork och tid så lägg gärna upp ett tube-klipp på oljudet.
#1332449
Gurrigurri skrev: ons 19 jun 2019, 08:46 Uppdatering på min XC60 D4 VEA.
Körde tidigare med 0W-20 oljan och vid sista service bad jag verkstad slå i 0W-30 olja istället. Resultat = inget vinande från mina axlar, tycker även motorn går på något sätt mjukare.
Detta gjorde jag på min bil och jag tar ansvar för den själv. Oljan jag kör idag är https://webshop.agrol.se/UserFiles/file ... ent_sv.pdf

Bytte även då kamrem och vattenpump då Volvo har flyttat det till 15000mil nu (för info)
Hej Gurrigurri!
Är det vinande ljudet fortfarande borta efter bytet till tjockare olja, eller har det kommit tillbaka?
#1332727
_FrEdRiK_ skrev: sön 18 aug 2019, 09:54 Har räknat ut på min Vea d4. Att jag slagit i 4liter olja på 2450mil.

Jag kan tycka det är förmycket men vad gör man?

Bilen har gått 9670mil
Det låter väl sådär.... Jag har slagit på 0,5l på 9100 mil.
  • 1
  • 71
  • 72
  • 73
  • 74
  • 75
  • 129
C003107 -Hjulhastighetsgivare

V60 - 13 Bilen varnar för abs. C003107 -Hjul[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]